Deska týdne: Die Alten Maschinen se zasekli v nepřehledném terénu

16. prosinec 2014

Moimir Papalescu, jeden z nejvytrvalejších hybatelů českého elektro podhoubí, je znovu na scéně. Znovu se virtuálně spojil s Leonem Stevensonem, aby podruhé nastartoval Die Alten Maschinen. Staré, neohrabané a možná o to sympatičtější stroje nám nabízejí své vize na novém albu nazvaném Change, které je poslední Deskou týdne Radia Wave v roce 2014.

První album Die Alten Maschinen bylo splněním jednoho muzikantského snu. Celé přísně retro elektronické album Songs About Love And Machines bylo obaleno hmatatelnou podprahovou pozitivní atmosférou. A protože přineslo i řadu vcelku silných položek, první spolupráci mezi Moimirem Papalescem a členy novovlnných legend Devo a jejich přáteli bylo možné brát za úspěšnou. Tím ale příběh „Starých strojů“ nekončí. V letošním roce na něj navazuje pokračování nazvané Change, které, jak už název naznačuje, posunuje fungování virtuální kapely do nových souvislostí.

Negativní změnou je zcela jistě odstoupení zpěváka Devo Geralda Casaleho od spolupráce, zaviněné nečekaným skonem jeho bratra. Pěvecky je tedy současná podoba Die Alten Maschinen plně na bedrech Leona Stevensona z kanadských The Extras, zatímco hudební složku si obstarává sám Moimir Papalescu. Tedy až na nečekané vpády elektrických kytar a basy Tvzexe, Radka Šantrůčka z legendárního Šanovu i zakladatele skupiny Vltava a basáka kapely Zuby nehty Jana Maxy. A právě jisté zrockovatění je vcelku problematickým bodem nové desky Mašin. Zatímco u Vanessy přinesla kytara přibroušení materiálu, ale základním směřováním domácí EBM legendy nepohnula, na Change jsme na mnoha místech svědky nahrazení přísné robotické stylizace jakýmsi beztvarým chemickým rock’n’rollem.

Tenhle projekt stále spojuje jistá shovívavá aura vzpomínek na naivní období 20. století, kdy robotika byla v plenkách a přisuzovala se jí budoucnost často výrazně citově zabarvená do růžova. Spojení s Moimirovou slabostí pro analogovou elektroniku bylo tedy logické. Jak idea, tak i texty a hudba do sebe parádně zapadaly. Ne, že bych nedokázal existenci kytar na nové desce Change skousnout, přesto mi přijdou jako narušení jistého křehkého statu quo, udržujícího Die Alten Maschinen v rovnováze. Třeba track Galvanized je jakýmsi chabým rockabilly pokusem, zatímco hned následující Girl With The Iron Nose trpí existencí kytar výrazně méně. Ale abych vše nesvaloval jen na kytary, i druhá polovina desky, v níž na ně téměř nenarazíme, se tentokrát tváří dost zakřiknutě. Jako by Moimirovy pokusy o podmanění si nových hudebních pozic narazily na výraznější problémy, než se kterými se zřejmě počítalo. Koncept se náhle rozkližuje a texty, které dříve dodávaly sci-fi konceptu punc, se nestřetávají s muzikou. Parádně namazanému sentinelu se částečně ucpaly písty.

03274332.jpeg

Change je na rozdíl od většiny Papalescovy diskografie albem, které je potřeba si pouštět k tělu postupně. Neoplývá skladbami, které fungují na první dobrou. Své kvality odhaluje posluchači spíše podprahově. Možná z toho důvodu bych s odstupem času desku hodnotil kladněji. Takto, i přes snahu o změnu i stále jedinečný koncept (+ obal), musím kolekci prohlásit pouze za mírný nadprůměr.

Hodnocení: 65 %
Die Alten Maschinen – Change (X Production, 2014)

autor: Pavel Zelinka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.