Deska týdne: Father John Misty hledá nový mýtus lásky
Třiatřicetiletý Father John Misty je důkazem toho, že písničkářství může být inovativní, přestože využívá tradičních zvukových prostředků a nejohranějšího tématu v dějinách populární hudby, totiž lásky. A přitom stačí „jen“ drobná změna perspektivy.
Joshua Tillman se do Seattlu přestěhoval v jednadvaceti letech. Mladému hudebníkovi, který v rámci tvrdé křesťanské výchovy nesměl až do svých sedmnácti poslouchat světskou hudbu, se otevřel nový svět. Během následujících sedmi let se Tillman propracoval od demo tracků, nahrávaných v pekárně před ranní směnou, přes první sólové album (tehdy ještě pod svým občanským jménem) až po bubenické angažmá v kapele Fleet Foxes. S tou stihl nahrát dvě studiová alba, než ho znovu dohnalo solitérství.
Na tři roky staré desce Fear Fun už začal vystupovat jako Father John Misty. V rozhovorech pro světová hudební média interpretoval původ svého pseudonymu několika různými způsoby. Časem ale přiznal, že vysvětlení nového jmena je jen jedno – prostě se mu líbí.
„Opravdu nevím, zda jsou milostné písně passé. Možná jsou i dokonce v módě. Je mi to upřímně jedno. Zdá se, že jsou dva způsoby, jak při současném kulturním paradigmatu psát o lásce. Buď zlomené srdce, patos a sebelítost, nebo sentimentální banality a infantilita,“ distancuje se Father John Misty od přežitého modelu písničkářství. Neznamená to ale, že by se milostnému tématu vysmíval a popíral ho. Na druhé desce I Love You, Honeybear mystik, vrtající se za pomoci halucinogenů v podvědomí, vyjíždí na dlouhou cestu za poznáním tajemství mezilidských vztahů.
Jak sám Tillman naznačuje, nové album osciluje mezi dvěma tezemi – a) největší láska může vzniknout tak, že si najdete někoho, kdo je ubohý stejným způsobem jako vy; b) láska není pro toho, kdo hledá partnera, aniž by byl ochoten projít celkovou transformací.
Titulní a zároveň úvodní píseň I Love You, Honeybear není ani přes svou zvukovou nasládlost typický lovesong. Tillman vyznává své ženě Emmě lásku skrze prostěradla zašpiněná od krve a ejakulátu, kde se skvrny sbíhají do obrazců podobných Rorschachovým testům, nebo opěvuje její nevyzpytatelné záchvaty schizofrenie. Springsteenovská variace Bored in the USA překračuje milostný rozměr alba směrem k sociální reflexi americké střední třídy. „Jak může v zemi neomezených možností dojít k tomu, že se člověk nudí?“ jako by se Tillman (řečnicky) ptal.
Narcismus řady umělců pramení z mediální hry nebo přesvědčení o výjimečnosti vlastní existence. Tillman však spíše sympaticky krčí rameny. Jeho sebestřednost vychází z něčeho docela jiného – radosti, co všechno lze vyjádřit nalezením vhodné narace, kterou něco tak křehkého jako mezilidské vztahy pro svůj popis jednoznačně vyžaduje.
Hodnocení: 80 %Father John Misty – I Love You, Honeybear (Sub Pop, 2015)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka