Deska týdne: Freddie Gibbs je jako gangster z devadesátek, retro mu ale sluší

1. prosinec 2015

Po úspěšném loňském albu Piñata a březnovém EP Pronto si rapper Freddie Gibbs vystřihl velkou desku, kterou vždycky chtěl natočit, a pod tlakem potvrdil svoji kvalitu. Shadow of a Doubt je snad definitivní tečkou za dobou, kdy o něj velké labely neměly zájem.

O tom, že rapper z americké Indiany Freddie Gibbs disponuje velkým talentem, se vědělo už dávno. Na svůj průlom si ale musel počkat až s loňským albem Piñata natočeným v kolaboraci s kultovním producentem Madlibem. Rapper, kdysi podepsaný a následně vyhozený od velkého labelu, se po dekádě v undergroundu konečně dočkal satisfakce a po komerčním i kritickém úspěchu mohl natočit album, které vždycky chtěl udělat – plné áčkových producentů a hostů. Jeho třetí studiová deska Shadow of a Doubt je přesně taková nahrávka – nestřídmá, bombastická a zároveň v něčem velmi osobní.

Na předchozí desce skvěle fungovalo propojení Gibbsova intenzivního a technicky dokonalého rapu s ležérními Madlibovými beaty samplujícími jazz a funk. „Díky Madlibovi dostal Gibbs konečně svoji vlastní sonickou identitu,“ vysvětluje americký magazín Stereogum změnu, která ho polila živou vodou. Gibbs je technicky mimořádně zdatný rapper a dokáže rapovat prakticky do jakýchkoli beatů, proto pro něj bylo důležité omezit se na jeden konkrétní styl. Novinka Shadow of a Doubt si širokým spektrem producentů zdánlivě zadělává na problémy, naštěstí ale opravdu jen zdánlivě. Gibbs se z předchozích neúspěchů poučil a producentské excesy tady přísně podléhají temným vizím z života gangstera. A platí to i o jeho hostech, kterými jsou Black Thought z The Roots, E-40 nebo Gucci Mane.

Freddieho Gibbse by si někdo mohl na první pohled splést s Tupacem, nakonec jeho rapová persona jako kdyby skutečně vypadla ze začátku 90. let a velké éry gangsta rapu. Přes účast aktuálních hitmakerů, jako jsou Boi-1da (Drake, Eminem) nebo Mike Dean (Kanye West), je třiatřicetiletý Gibbs i na novince hluboko ponořený v estetice devadesátek. Tracky jako Fuckin’ up the Count nebo Careless zní jako zapomenuté klasiky mafioso rapu, jen ponořené v trapové lázni, a když v Lately zpívá přes vokodér, je to velmi emotivní moment, ale jiný a méně vykalkulovaný, než když dává emoce najevo třeba Drake.

03522452.jpeg

„Piñata bylo jako jít s Madlibem do posilovny a tam makat. Teď jsem připravenej na vstup do ringu,“ prohlašoval Freddie Gibbs před vydáním alba Shadow of a Doubt. Hodinová kolekce sice nepřekoná retro majstrštyk Piñata, ani z něho neudělá novou hiphopovou megahvězdu, pro kultovního rappera ale může odstartovat novou kapitolu jeho kariéry a v záplavě skvělých hiphopových desek z roku 2015 se rozhodně neztratí.

Hodnocení: 80 %
Freddie Gibbs – Shadow of a Doubt (ESGN / Empire Distribution, 2015)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.