Deska týdne: Haim se zastavily v čase, jejich druhá deska je designový produkt

11. červenec 2017

Po úspěšném debutu Days Are Gone čekalo losangeleské trio Haim s dalším albem dlouhé čtyři roky. Novinka Something to Tell You je znovu rozkročená mezi popem a indie rockem, žebříčkové ambice ale tentokrát převážily a výsledkem je naleštěný produkt.

Losangeleské sestry Haim jsou dobrým příkladem toho, jak v dnešní hudbě dávno neexistují hranice mezi mainstreamem a alternativou. Jejich písničky se honosí indierockovým šarmem i respektem tastemakerských serverů, jako jsou Pitchfork či Stereogum, zároveň ale vydávají na velkém labelu a vlastně by klidně mohly prodávat miliony desek. Debutové album Days Are Gone před čtyřmi lety smíchalo softpopové melodie sedmdesátých let s R&B deváté dekády a naznačilo velký potenciál tria. Druhá studiová nahrávka Something to Tell You přichází s navlas stejným žánrovým mixem, jen je napumpovaný producentskými stereoidy. Kolekci ale citelně chybí hity a působí dojmem nahrávky zastavené v čase.

Haim byly předurčené k velké slávě. Když vydaly v únoru 2012 EP Forever a následně zvítězily v anketě BBC Sound of 2013, rýsoval se na obzoru úspěšný příběh. Days Are Gone byl povedený debut, ale sesterská skupina mířila ještě mnohem výš, než bylo šesté místo amerického žebříčku. A neváhaly se rovnýma nohama vrhnout do popového byznysu – předskakovaly Rihanně a Taylor Swift a objevily se na nahrávkách Calvina Harrise, Major Lazer či Bastille.

Při natáčení nové desky doplnil stálého spolupracovníka Ariela Rechtshaida tým spolupracovníků, za který by se nemusely stydět ani největší hvězdy. Úvodní energickou Want You Back měl na starost popový hitmaker Bloodpop (spolupracovník Lady Gaga), šedesátkami inspirovanou Little of Your Love vypiplal Rostam Batmanglij (ex Vampire Weekend) a s funkem nasáklou Ready for You autorsky pomohl Twin Shadow. Typický zvuk Haim zůstal – pořád zní jako Fleetwood Mac jamující v polovině devadesátých let s R&B hvězdami Aaliyah a En Vogue, vše je ale tentokrát vypiplané k chladné dokonalosti.

Současný pop je posedlý měkoučkým zvukem losangeleských studií z poloviny sedmdesátých let, kde Fleetwood Mac natáčeli svoje multiplatinové desky. Byl to pořád trochu rock, šedesátkové ostří se ale dávno otupilo ve prospěch slastného sedativa rádiového soundu, který hlavně neměl znepokojovat konzumenty. Haim jsou v něčem v podobné roli jako zmíněné americké superhvězdy – jsou posledním krůčkem evoluce indierockového vzepětí minulé dekády, v němž je ale už cokoliv provokujícího a originálního vymazáno. Ne náhodou se Haim rády fotí s Taylor Swift, královnou konzervativního popu. Jejich hudba připomíná – stejně jako u Swift – hamburger z korporátního řetězce. Produkt po všech stránkách dokonale vydesignovaný, a zároveň zcela univerzální.

Názvy skladeb Want You Back, Right Now, Ready for You jako by vznikaly v generátoru průměrných popových písniček. Zpívá se v nich o těch nejobyčejnějších tématech – láskách, rozchodech. Když se spílá mužským nevěrníkům, musí naštvanost vyvažovat roztomilost. Producentské triky jako mohutné smyčcové polštáře z Found It in Silence nebo psychedelické vložky v Right Now by chtěly ždímat emoce, které ale v písničkách samotných vlastně chybí. Když je tu někdo smutný, je to jen jakási estetizovaná melancholie, určená k bezpečnému dojímání. Euforie z úvodu desky (Want You Back, Nothing’s Wrong) vlastně zní navlas stejně jako smutné písničky, protože všechno je vytesáno podle stejného mustru.

Haim – Something To Tell You

Haim kdysi začínaly jako kapela hrající na svatbách a oslavách bar micva a to jako kdyby předurčilo jejich budoucnost. Nekonfliktnost je zakódovaná přímo v DNA softrockového žánru, který Haim hrají, na Something to Tell You ale sestry vzaly příkaz rádiové přijatelnosti trochu moc vážně. A ocitly se vlastně už jen krůček od omyvatelného popu Taylor Swift nebo Eda Sheerana. Jen s těmi hitparádami jim to pořád nějak nevychází.

Haim – Something to Tell You (Universal, 2017)
Hodnocení: 55 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.