Deska týdne: Jessy Lanza boduje v hitparádách paralelního vesmíru

19. květen 2016

Škatulka alternativního R&B v posledních pár letech tak trochu plní funkci prostoru, do kterého jsou odkládáni interpreti, kteří jsou dostatečně hitoví na to, aby mohli obsazovat přední místa žebříčků, ale moc nonkonformní na globální komerční úspěch. I Jessy Lanza na svém čerstvém albu boduje v (zatím) neexistujících hitparádách, její minimalistický a subtilní pop kombinující tradiční metody taneční hudby a postupy progresivních elektronických žánrů ale ukazuje jednu z možných cest, jak bariéru mezi novým a starým R&B prolomit.

Na retru postavená estetika tanečního popu se ke zvuku 80. let obrací často.Virbly prohnané echem, minimalistické klávesy a úsečné hihaty jsou prostředky, ve sdílené zvukové krajině odkazují k reaganovské éře, se všemi společenskými a kulturními konotacemi. Zvuk bicích automatů a syntezátorů vyvolával dojem luxusu, který byl způsobený naleštěným, futuristickým soundem a vysokou cenou nástrojů. Tento pocit s dalším technologickým vývojem vymizel, tehdejší metody elektronické produkce se ale ve vlnách vrací, ať už v hédonistických party tracích, nebo v experimentálnější podobě, exploatující vyprázdněnost zvukových klišé. Jen málo současných popových interpretů ale dokáže vědomě přijmout dědictví osmdesátkového zvuku a využít ho při vytvoření silné, současné autorské vize tak dovedně jako Jessy Lanza na svém čerstvém albu Oh No.

Lanza je od svého debutového Pull My Hair Back z roku 2013 žádaná zpěvačka, hostující na nahrávkách Caribou nebo Morgan Geist. Na podzim loňského roku spolupracovala s předními producenty dnes už globálního labelu Teklife DJem Spinnem a Tasem, jejich společné EP You Never Show Your Love naznačilo cestu, která kanadskou zpěvačku dovedla k její poslední nahrávce. Zpěv, který na Pull My Hair Back plnil funkci jen další vrstvy v bohaté produkci, se na Oh No emancipuje, Lanza vystupuje do popředí jako updatovaná verze popové divy, rozkročená mezi experimentální klubovou hudbou a světem rádiových hitů.

03629894.jpeg

V krátkých delayích a dobře načasovaných reverbech je čitelná její často přiznávaná fascinace zlatou érou japonského elektropopu. Umělci jako Ryuichi Sakamoto pro Lanzu ale slouží pouze jako odrazový můstek k dalším inspiračním zdrojům, ať už jde o chicagský juke, raný house, nebo stále exotické shangaan electro. Jukeová It Means I Love You je nejzřetelnějším příkladem této syntézy, Lanzin zvýšený hlas odkazuje k nejlepším footworkovým tradicím, postupně se rozjíždějící produkce zvukově osciluje mezi kluby amerického středozápadu a jihoafrickými frenetickými tanečními party. Moment, ve kterém se pulzující beat zastaví, ukazuje, co z Lanzy dělá víc než jen šikovného eklektika – dokáže totiž i v euforických pasážích udržet pocit skoro až nesnesitelného napětí.

Přečtěte si taky recenzi Miloše Hrocha: „Pokud někdo zpěvačku označoval po boku FKA twigs nebo Kelely za naději současného nebo alternativního R&B, nemýlil se. Střídání footworkových pasáží s pomalou melancholií, mnohdy v jedné skladbě, je, jako když po období euforické zamilovanosti přichází sžíravé pochyby o tom druhém. Když věříte, že všechno půjde zachránit, vzájemně se však jeden druhému nenávratně vzdalujete a záhy to vzdáváte. Ať už to ale dopadne jakkoliv, z alba Oh No chemie jen tak nevyprchá.“

Pod povrchem precizního zvuku probublává široká škála emocí, Lanza spolu se svým producentským partnerem Jeremym Greenspanem ale nikdy nesklouzne k jednoduché výpovědi. Je to právě tato schopnost vyhnout se klišé, která z Oh No dělá jedno z nejlepších popových alb roku. Duo zároveň obratně balancuje na hraně čistě taneční produkce a schopností napsat silný hit. Album pravděpodobně neovládne celosvětové žebříčky prodejnosti, což ale v ničem nesnižuje jeho kvality, jen to poukazuje na stav, ve kterém se konzervativní globalizovaný hudební trh nachází.

Hodnocení: 85 %

autor: Jonáš Kucharský
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.