Deska týdne: Joey Bada$$ nenabízí o moc víc než dobře udělané hiphopové retro

27. leden 2015

Čtyři dekády strávil hip hop na čele hudební evoluce díky tomu, že vždy a za každou cenu fungoval jako progresivní žánr, který stále hleděl dopředu a nepodléhal nostalgii. Samozřejmě že uvnitř byly přítomné i silné proudy vracející se k té či oné slavné éře, na povrchu ale dominoval zvukový futurismus a touha dělat věci, které ještě nikdo předtím neslyšel.

Proč začínat recenzi na debutové album newyorského rappera Joeyho Bada$$e s takto širokým kulturologickým rozmachem? Protože dvacetiletý newyorský talent je patrně prvním nezastíraným rapovým nostalgikem, jehož kroky bedlivě sledují nejzásadnější hudební média. Je pozornost věnovaná jeho oficiálnímu debutu B4.DA.$$ nějaký bod zlomu v hiphopové historii, anebo na sebe Bada$$ strhává pozornost svým talentem? Možná trochu od obojího.

Joey Bada$$ zazářil na mixtapes v pouhých sedmnácti letech a už tehdy se svou klikou Pro Era vyznávali nezastíraný návrat do 90. let, všeobecně považovaných za zlatou éru hip hopu. Tracky stály na jazzových a funkových samplech, beatech à la DJ Premier a textech o New Yorku. Možná že právě poněkud předvídatelné podklady pomohly k tomu, aby v nich naplno zazářil Joeyho rapový talent a strhl se kolem něj takový humbuk. Jenže regulérní dlouhohrající album je něco jiného než mixtape a na B4.DA.$$ jsme čekali nějaký posun, který moc nepřišel. Tím hned nemyslím kolaborace se současnými žebříčkovými hitmakery, jako jsou DJ Mustard nebo Mike WiLL Made-It, hodina nezastíraného retra je ale prostě málo.

Ve studiu dostal šanci pracovat s DJem Premierem, a měl k dispozici dokonce i jeden beat od J Dilly v přepracování od The Roots, jenže Bada$$ tohle všechno využil jen k otrocké rekonstrukci devadesátkového soundu. Paper Trail$ cituje z C.R.E.A.M. od Wu-Tang Clanu, Run Up On Ya skládá poctu Notoriousovi B.I.G. a tracky jako Hazeus View nebo Like Me dokonale imitují atmosféru klasiky Illmatic. Nic proti vzorům a poctám, problém je, že Bada$$ málokdy vystoupí z role pouhého imitátora. Možná že za to může i jeho relativně nízký věk, žádný z jeho slavných vzorů ale rozhodně nevstoupil do rapového ringu s debutovou deskou, která by jen opakovala už jednou řečené. Takhle nástup budoucí hvězdy rozhodně nevypadá.

03301546.jpeg

V hip hopu jako žánru hledícím vždy dopředu se něco mění a návrat do časů války západního a východního pobřeží začíná být žhavým trendem i v komerčních sférách. Rocku se něco podobného stalo v 70. letech a byla to předzvěst následného úpadku, který trvá dodnes. Je to asi přirozený běh věcí. Jenže ostatní „retro“ rappeři jako Action Bronson, Ratking nebo Flatbush Zombies jsou na rozdíl od Bada$$e schopní přidat ke kopírování minulosti i něco nového, přinejmenším vlastní charisma. Debutovému albu newyorského talentu na velkém labelu něco takového chybí.

Hodnocení: 50 %
Joey Bada$$ – B4.DA.$$ (Pro Era, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.