Deska týdne: Perfume Genius nemůže vypnout melancholii, ani kdyby chtěl

30. září 2014

Mike Hadreas alias Perfume Genius si udělal jméno díky předloňské desce Put Your Back N 2 It, kolekci ztišených zpovědí natočených skoro výhradně u klavíru. Novinka Too Bright dokazuje, že kromě smutných balad v něm vězí i talent tvůrce experimentálního popu, který kromě všeprostupující melancholie a obnažených emocí umí dávkovat i hrdost či odvahu vrhat se do životních bojů, které vypadají zdánlivě ztraceně.

Desku otevírá tichá smuténka I Decline a závěr obstarají další dojemné balady Too Bright a All Along, mezi nimi se ale odehrává vzrušující dobrodružství, v němž se Perfume Genius snaží najít písňovou polohu, která by byla zároveň rozšafná i intimní. Hned v pilotním singlu Queen se mu to daří skvěle a glam rock se tady potkává s něžností soulu. Ve skladbách jako Grid, Longpig či My Body jde ještě dál a tvoří tady drásavý industriální pop. „Nosím svoje tělo jako shnilou hrušku, klidně si ho vezmi, jestli vydržíš ten smrad,“ zpívá v druhé jmenované o svých zkušenostech s Crohnovou chorobou degenerace střev.

Too Bright je deska o úniku – ať už jde o vycouvání ze škatulky srdceryvného písničkáře, či marné snahy prchnout z vězení svého těla. Samozřejmě se nabízí srovnání s Antony & the Johnsons či PJ Harvey (její častý spolupracovník John Parish ostatně hraje v několika skladbách na bicí), ani jeden z nich se ale nikdy podobně radikálně nevzdálil svému konfesijnímu písničkářství. Já v Too Bright slyším mnohem více Sufjana Stevense z Age of Adz, podobně důkladně vztyčeném prostředníčku všem fanouškovským předpokladům.

03217518.jpeg

Přes všechnu snahu rozvést svůj talent do širšího rejstříku zůstává Perfume Genius pořád jednou nohou ve škatulce melancholického písničkáře. Prozrazuje ho totiž jeho hlas, který jako kdyby nemohl vypnout všechny traumatické zkušenosti, jež jsou v něm zapsané. Alespoň se je ale v kreativním chaosu této fascinující desky čeho chytnout.

Hodnocení: 80 %
Perfume Genius – Too Bright (Matador Records, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio