Deska týdne: Wu-Tang Clan uzavírá svou ságu v papučích u televize

10. prosinec 2014

Klan charismatických rapperů ze Staten Islandu, jehož nahrávky se staly synonymem pro hip hop 90. let, tehdy vystačil za armádu samurajů z bojových filmů, které hltali. Společně byli nepřemožitelní. Novince A Better Tomorrow ale chybí někdejší chemie – hlad pouliční války vystřídala umělá pohodlnost. Jestliže má být tohle poslední kapitola kultovní rapové dynastie, končí smutně.

Nepasovaného vůdce Wu-Tang Clanu a vyhledávaného producenta RZA, který se dostal ke spolupráci s režiséry jako Jim Jarmusch nebo Quentin Tarantino, stálo hodně úsilí dostat všechny členy legendárního kolektivu pod jednu střechu. S některými se dlouho dohadovali přes soudy. Navíc se nemohli shodnout, jak má nová deska vypadat, a tak ji ani nestihli minulý rok vydat k významnému výročí.

Devět rapperů stvořilo v roce 1993 albem Enter the Wu-Tang (36 Chambers) mytologii založenou na válečné rétorice, kryptografických poselstvích, vesmírných principech a flow přesné jako reflexy šaolinských mnichů. Rapovat se totiž učili z kung-fu béček, která znali nazpaměť. Podobně je odříkávali věrní fanoušci po celém světě, když je RZA nadšeně samploval. O jednadvacet let později už ohně v ulicích a sídlištích Staten Islandu dávno nehoří, hiphopový klan se ale zoufale snaží uchovat jejich žár.

Hned první track novinky Ruckus in B Minor je infuzí přímo do fanouškovy žíly – otevírá 36. komnatu debutového alba, z níž je slyšet i devátý člen Ol' Dirty Bastard, který před deseti lety zemřel ve svých nedožitých šestatřiceti na infarkt. Je to nostalgický represent song, kde si RZA udobřuje ostatní: „Ghoste, nasaď si znovu masku, abychom zavzpomínali / Rae, všechny ty špatný časy jsou za náma.“ Co je ale důležitější, v úvodní sloce bere mikrofon do ruky Inspectah Deck a připomíná nám svou slokou spletenou z vtipných citací populárních seriálů, jako Breaking Bad nebo The Walking Dead, taky tolik důležitou nadsázku. K té se album A Better Tomorrow vrací až v druhé polovině, když vykradou notoricky známou odrhovačku Son of a Preacher Man od Dusty Springfield.

03268673.jpeg

Největším omylem desky je, že Wu-Tang vytahují i své nejslabší chvilky, když se v nulté dekádě snažili vykoupit svůj sound kýčovitými soulovými pasážemi. U ozvěn groovu jejich hitovky Gravel Pit nebo kanonických beatů se dá tak možná krátkou chvíli zasněně vzpomínat na to, jak jste si je pouštěli ve walkmanu po cestě do školy. Nic víc nečekejte.

Přečtěte si i recenzi Karla Veselého: „Od poslední společné desky 8 Diagrams vydali GZA, Raekwon i Ghostface Killah povedené sólovky a jejich reunion sliboval velké věci. Jenže místo boostu společné chemie zní všichni zmínění i jejich další kolegové na A Better Tomorrow unaveně anebo prostě jen rapují na půl plynu, jako kdyby je společná věc moc nezajímala. Je tu pár výjimek (Ruckus In B Minor, Crushed Egos, Felt), ale pokud chcete slyšet rapové čtyřicátníky v plné formě, tak si raději dejte Run The Jewels 2.“

Asi je načase si přiznat, že kouzlo úderných „killabeez“ zůstane uložené někde na kazetách a cédéčkách z dob, kdy jsme ještě nebyli nakažení těkavostí digitální doby a mohli poslouchat dlouhé rapové desky se stopáží přesahující hodinu. Klan se totiž rozpadá jako naše pozornost a dřívější jednota potlačující ego známá z manifestu Clan In Da Front už neplatí bezvýhradně jako samurajský kodex. Dlouhodobě je proto mnohem zajímavější sólová tvorba členů.

Hodnocení: 55 %Wu-Tang Clan – A Better Tomorrow (Warner Bros., 2014), 71 min.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.