Deska týdne: Zpěvačka SZA debutuje silným albem o ženské síle a sexu

21. červen 2017

Být holkou v rockové kapele je těžké, být holkou na rapovém labelu je ale snad ještě mnohem složitější. Americká zpěvačka SZA se o tom přesvědčila před vydáním své debutové dlouhohrající desky Ctrl. V roce 2013 podepsala smlouvu jako první žena u Top Dawg Entertainement a stala se tak kolegyní Kendricka Lamara nebo Schoolboye Q, jenže místo očekávaného dlouhohrajícího alba od ní přicházely jen naštvané tweety. Teď je Ctrl konečně venku a SZA se s ní může směle ucházet o post nejlepší R&B desky roku.

Nad současným R&B se snáší stín Franka Oceana. Osobnost, která dokáže přenastavit DNA celého žánru, se obyčejně objeví jen jednou za dekádu, všichni ostatní interpreti pak ale vedle ní vypadají jako amatéři. Oceanovy intimní texty a experimentální, futuristická produkce nasadily laťku hodně vysoko, jestli ale dnes někdo věrohodně kráčí v jeho stopách, pak je to právě SZA. Psát o zpěvačce z New Jersey jako o Oceanovi v sukních je možná nespravedlivé, jako základní charakteristika to ale funguje perfektně. Několik styčných bodů najdeme. Stejně jako on psala skladby pro druhé (Feeling Myself pro Nicki Minaj nebo Consideration pro Rihannu) a válčila s vlastní nahrávací firmou, která od ní čekala popovější materiál.

Její dlouho odkládaný debut Ctrl místo toho míchá alternativní R&B s indie rockem stejně jako Oceanovy desky Channel.Orange a Blonde. A podobnosti jsou i v textech, v nichž stejně jako Ocean odkrývá SZA své pochybnosti a nejistoty. „Jsem pro tebe dost krásná? Promiň, že pro tebe nejsem dost atraktivní,“ zpívá v singlu Drew Barrymore a shrnuje pocity žen, které se utápí v zoufalství z toho, že nemůžou splnit očekávání, které na ně kladou módní časopisy. „Kéž bych byla sama se sebou spokojená,“ zpívá SZA v úvodní Supermodel.

Ctrl je deska o schopnosti postavit se na vlastní nohy a řídit svůj život bez ohledu na to, co si myslí mužské okolí. V Love Galore posílá SZA nekompromisní vzkaz svému ex a Supermodel je o pomstě nevěrnému muži. Písně ale nikdy nesklouznou v prázdné deklamace ženské síly, jak je servíruje třeba Katy Perry. Za slovy SZA je slyšet vnitřní boj se sebou samou – svojí minulostí, chybami a asi nejvíce s pochybnostmi. Sebevědomí občas mizí a s ním i odhodlání nenechat se spoutat předpoklady druhých. „Doufám, že nikdy nezjistíš, kdo ve skutečnosti jsem, protože pak bys mě nikdy nemohl milovat,“ zpívá v Garden (Say It Like Dat).

SZA dokázala na debutu zúročit svůj talent. Ctrl ale není album na první dobrou, místo hitů s bombastickými produkcemi a háčky jen nenápadně zve posluchače k tomu, aby se ponořil hlouběji. O to delší čas se ale pak dá s nahrávkou strávit. A podobně vlastně fungují i desky ikony současného R&B Franka Oceana, k němuž se SZA díky svému debutu úspěšně přiblížila.

SZA – Ctrl (TDE/Sony, 2017)
Hodnocení: 87 %

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka