Temné stránky amerických měst v hiphopových textech

28. leden 2016

Hip hop je městská subkultura, jejíž vznik byl v 70. letech úzce spojen s New Yorkem. Část metropole vypadala tenkrát jako po válce – každou chvíli vznikaly požáry způsobené špatnými elektrickými rozvody, mnoho obyvatel se potácelo na hranici chudoby. Vznikaly gangy a uzavírala se past v podobě sociálně vyloučené oblasti, ghetta. K uzavření a úpadku jižního Bronxu přispěla i výstavba komunikace Cross Bronx Expressway dostavěné v roce 1972 – první velké komunikace vedoucí skrz hustě obydlenou oblast. Cross Bronx Expressway je symbolem temných stránek města, její název se objevuje v desítkách hiphopových tracků. Výběr dalších známých míst, o kterých se rapuje, připravila pro Distrikt MaryC.

Zašmodrchaný život v Atlantě
Atlanta neboli ATL, hlavní město jižanského rapu a rodiště trapu, je důležitou křižovatkou obchodu s drogami, pro mnoho obyvatel je skutečnou pastí. I tam je sociální situace místy dost zašmodrchaná. Tamní rapové ikony OutKast, které dostaly Atlantu na hiphopovou mapu, použily kdysi jeden problémový dopravní uzel jako metaforu k životu v sociálně vyloučené oblasti. Takzvaná Spaghetti Junction je nepřehledná změť dálnic, která shora vypadá skutečně jako porce špaget. Stejně jako v případě života v ghettu stačí jedna chybička a už se vezete, pohltí vás „omáčka“ (slangový výraz pro alkohol a drogy).

Vyhaslý Detroit
Doslova temnou stránku Detroitu popisuje Danny Brown v tracku Paula Whitea Street Lights. Slavný Motown, jak se městu začalo říkat, když bylo centrem automobilového průmyslu, upadá od dob, kdy se výroba aut přesunula jinam. Město přišlo o příjmy z daní, ponořilo se do dluhů, vzrostla nezaměstnanost. V roce 2010 bylo v Detroitu více než 30 % obyvatel pod hranicí chudoby. Obraz Ameriky jako země zaslíbené se rozpadl a město se stalo oblíbenou destinací hlavně pro průzkumníky opuštěných budov. Chátrají i sociální služby a často nefunguje veřejné osvětlení. Jednou z takových temných oblastí je třeba i 8 Mile Road, známá z Eminemova stejnojmenného filmu. Letos, díky projektu jedné z tamních bank, která spustila kampaň za znovuobnovení detroitského veřejného osvětlení, na ulicích přibývají lampy a ubyde snad i těch, kteří „uvízli v temnotě“.

03558391.jpeg

Chi-Raq
Chicago je známé svou kriminální historií. Bohužel i dnes je tam kriminalita tak vysoká, že se městu říká Chi-Raq, což je složenina názvů Chicago a Iraq. V některých čtvrtích skutečně zuří válka a ozbrojené násilí je na denním pořádku. Stále méně lidí vidí naději i díky systémovým zásahům, jako je rušení škol. Rodiště tanečních žánrů house a juke je známé také rapovým žánrem drill music, inspirovaným pouličním násilím. Pro většinu tamních afroamerických teenagerů je největším, ale bohužel špatným vzorem Chief Keef, rapper obklopený drogami a zbraněmi. Ale jsou i tací, kteří se angažují v kampaních proti násilí, například Chance The Rapper. Ten byl nedávno magazínem Chicago označen jako „Chicagoan of the Year“. V No Better Blues vyjmenovává 79 věcí, které nenávidí. Je to samozřejmě satira, která naráží na agresi a negativitu v každodenním životě a běžném jazyce. Chi-Raq je také jméno nového filmu legendárního afroamerického režiséra Spikea Leeho, jeho počin má být prý také satirou. Lidmi z tamní komunity je ale spíše kritizován pro řadu nepřesností a zlehčování vážné situace.

autor: Mary C
Spustit audio