Distrikt: Kodanizace jako způsob budování nejlepšího města na světě

12. prosinec 2014

Kodaň chce být nejlepším městem na světě a má pro to svoje plány. O umělém ostrově, kde chtějí Dánové usídlit 40 000 lidí, visutém cyklistickém mostě a způsobech, jak lidi přimět, aby už nekupovali auta, jsme mluvili s dánským architektem Bo Christiansenem. O tom, co brzdí česká města, mluvil architekt Martin Kloda a o tom, jak je zachránit, studenti workshopu vedeného platformou Architekti ve škole. Koncem semestru prezentovali výsledky prací na téma, jak učit děti o architektuře a vztahu k městu. Záznam celého pořadu najdete dole.

Bo Christiansen mluvil v Praze především o dopravě, která tvář a fungování města ovlivňuje velkým dílem. V Kodani se budou v následujících letech stavět nové trasy metra, do jejichž stanic bude pronikat sluneční světlo. Kromě cool budoucnosti, která nejspíš čeká dánské hlavní město, jsme mluvili o Praze a zdejší nadvládě aut.

Můžeme začít tím, že vyjmenujeme a okomentujeme kodaňské projekty budoucnosti?
Kodaň je zrovna v transformační fázi, poté co málem zbankrotovala asi před 25 lety. Teď se snaží hlavně produkovat velké plány pro budoucnost, jedním z projektů je budoucí byznys distrikt, páteří všech projektů je nové metro. Dalším projektem, který už vláda schválila, je právě Nordhavnen, bude tam žít 40 000 lidí a dalších 40 000 lidí tam bude pracovat, dokončeno by to mělo být v roce 2050. Kromě toho bude celé okolí kanálu proměněno na kulturní, rekreační i rezidenční čtvrť. Celé město chce být vedoucím ekologickým městem, naše vize se týkají jeho celého – když jsme použili frázi ekologická metropole, tak tím myslíme něco, co už tam je, ale také něco, co ještě přibude, stavíme na látce, která se už vyskytuje. Změna paradigmatu, tedy to, čemu říkáme kodanizace, znamená to, že politici už neuznávají nadvládu auta nad městem. Původně středověké město, které trpělo automobilovou dopravou, tedy teď znovu získává svoji krásu, lidé znovu objeví jeho prostranství.

Co je podstatou konceptu 5minutového města, který jste zmiňoval?
Týká se to veřejné dopravy v Nordhavnen, nová smyčka metra, která sem bude zasahovat, tam bude mít 5, 6 nebo 7 stanic. Představa je taková, že v téhle čtvrti bude možné se dostat na metro z každého bodu pěšky během 5 minut.

03289954.jpeg

Je to jeden ze způsobů, jak přimět lidi nepoužívat auta?
Ano, přesně. Plán na snížení autodopravy se přesně tímto prosazuje. Lidé si v momentu, kdy si pořizují auto a současně uvažují o tom, že budou muset zaplatit daň z vozidla, uvědomí, že ho vlastně ani nepotřebují. Takže si řeknou, že za peníze za auto si radši koupí třeba chatu, a vyberou si nějakou alternativní cestu, jak na tu chatu jezdit.

Jakými dalšími cestami jde dosáhnout snížení automobilové dopravy?
Třeba pomocí konceptu superdálnice pro kola, která bude spojovat předměstí s centrem města. Je to velmi účinný způsob, lidé, kteří na předměstích bydlí a dojíždí do centra do práce, si uvědomí, že mají alternativu, a spíš než aby čekali v dopravních zácpách, tak pojedou na kole a dostanou se tam mnohem rychleji.

Co jsou 3 hlavní vize Kodaně?
Být ekologickým městem, být nejlepším světovým městem pro cyklistiku, také být centrem pro projednávání politiky, která se týká změny klimatu. Čtvrtým bodem, který je trochu navíc, je být zeleným a modrým rekreačním centrem, modrá znamená všechnu vodu v přístavní oblasti, zelená znamená parky pro rekreační využití.

Jakým způsobem uvažujete ve městě o bezpečnosti chodců, ukazuje se to jako problém?
Profil Kodaně začíná chodníkem, který přilehá k obchodům, potom jsou 3 metry cyklostezky, která má svou vlastní úroveň, je o něco níž, a s ní teprve sousedí zbytek ulice, který je opět o něco výš. Takže je tam velmi výrazné dělení mezi liniemi pro chodce, kola a auta, každý ví, kde je jeho místo.

03289955.jpeg

Zmiňoval jste novou dominantu Kodaně, kterou má město podle svých nových plánů získat.
Projekt, který zmiňujete, se jmenuje Gateway Tower, chtěli bychom, aby to byla dominanta Kodaně, tak jako je Eiffelovka pro Paříž. Zatím takovou budovu nemáme, máme symboly, jako jsou větrné mlýny, nebo ikony, jako malou mořskou vílu. Tato stavba je ale unikátní tím, že je kombinací hotelu, kanceláří, bytů a nahoře na vrcholku je visutý most pro cyklisty. Lidé na kole mohou výtahem vyjet nahoru, potom přes most a zase dolů.

Jaké máte dojmy z Prahy?
Jsem tu poprvé a opravdu se to město dotklo mého srdce. Měl jsem skvělý den včera, navštívil jsem Müllerovu vilu od Adolfa Loose, to byl dlouho můj sen. Pak jsem šel dolů skrz Hrad a bylo takové zamlžené počasí, krásný pražský den, nevím, jestli jsem byl tak zasažen tou krásou, ale celé to pražské kouzlo mě opravdu dostalo.

Všiml jste si něčeho problémového?
Ano, jakmile jsem se dostal z téhle oblasti, tak jsem zjistil, že městu skutečně dominují auta, mohl bych říct, že je to škoda, mohl bych i říct, že je to katastrofa. Přemýšlel jsem nad tím, jestli je to volba obyvatel Prahy, a spíš bych to zpochybnil. Doufám, že by teď mohlo začít období, kdy si obyvatelé začnou brát svoje město zpět, nejenom ty malé Unesco oblasti, které jsou chráněné, ale celé město. Je důležité, aby lidé Prahy začali být aktivní a ambiciózní a také aby si zvolili politiky, kteří jim tuto vizi pomohou naplnit.

Playlist
Common – The People
ASAP Ferg, ASAP Rocky – Get High
ASAP Ferg, ASAP Rocky – Kissin Pink
Salem – King Night
Björk – Play Dead
The Underachievers – The Mahdi
Lorde – Tennis Court
Health – In Violet

Spustit audio