Hergot!: Bože, cože? Umění?

7. září 2014

Jak rezonují v tvorbě mladých umělců duchovní a křesťanská témata? To se rozhodly zjistit studentky dějin křesťanských umění na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy a připravily výstavu, kterou pojmenovaly mnohoznačnou otázkou Bože, cože? a která je k vidění od 2. do 19. září v pražském Topičově salonu. Redaktoři Hergot!u se na výstavu vypravili a s kurátorkami Annou Stárkovou a Kateřinou Turkovou si o ní také popovídali ve studiu.

Projekt CRASHTEST, v rámci kterého výstava vznikla, umožňuje studentům kurátorského semináře na Katolického teologické fakultě na vlastní kůži zažít výzvy spojené s přípravou a realizací výstavy. Spolupracují přitom navíc s mladými autory z výtvarných škol, takže je to zátěžový test vlastně pro všechny. Zátěžový test to byl i pro zavedenou představu, že se spiritualitě a křesťanství v sekularizované České republice daří nejlépe na Moravě a ve Slezsku, právě tam totiž kurátorky sháněly exponáty pro svou výstavu. A jak to dopadlo?

„My samy jsme byly překvapené, že jsme tam duchovna nalezly poměrně hodně, ale nebylo to z počátku tak jasné. Když jsme přijely, tak studenti proti našemu tématu protestovali. Nepřišlo jim aktuální a chápali ho právě jako to klišé. Když jsme s nimi ale začaly diskutovat nad jejich díly, tak sami docházeli k tomu, že prvotní inspirací pro jejich tvorbu je přemýšlení o světě a o existenciálních otázkách a tím se vlastně dostávají i k duchovnu,“ vypráví Kateřina Turková.

03200829.jpeg

Výsledkem výstavy je tak pestrá směsice uměleckých technik i duchovních a existenciálních témat. K vidění jsou fotografie, malby, plastiky a instalace, ale třeba také kresba propiskou na plátně. V uměleckých dílech se objevují variace na formy církevního umění, odkazy na křesťanské motivy, ale často také velká témata lidské existence – především smrt. Někteří autoři motivy z náboženské tradice citelně posouvají a vyrovnávají se s nimi kritickým nebo ironickým způsobem.

To je i případ exponátu poskládaného ze zubů a zubních protéz, nazvaného Relikviář sv. Apoleny, ve kterém se Jakub Čermák kromě odkazů na tradici uctívání svatých podle katalogu k výstavě „vyrovnává i se svou minulostí zubního laboranta“. Dílo nazvané Modern Stalking zase skládá informace a fotografie nalezené na internetu do podoby zvláštní svatyně, která připomíná domácí výzdobu masových vrahů z krimiseriálů. Autorka Nina Mikušková dílo vytvořila na základě stalkování vlastního vyučujícího, kterému projekt nakonec předložila u zkoušky, a spojila tak náboženské motivy s aktuálním tématem internetu a sociálních sítí. „Nejzajímavější mi na tom přijde asi to, že člověk se dokáže tímto vytvářením kultu osobnosti ponížit pod tu osobu, kterou sleduje. Svůj vlastní osobní čas zabíjí tím, že sleduje život někoho jiného,“ dodává k dílu autorka z Ateliéru tělového designu na Fakultě výtvarných umění v Brně.

03200830.jpeg

Pokud chcete slyšet, co všechno ještě kurátorky prozradily o sobě a přípravě a obsahu výstavy a co řekly autorky o svých dílech, poslechněte si celý pořad. Pokud to chcete vidět na vlastní oči (což je lepší než poslouchat o výstavě výtvarného umění v rozhlase), běžte do Topičova salonu v Praze na Národní třídě. Výstava trvá do 19. září a možná tam potkáte i Petra Wagnera, kterého rozhovor tak bavil, že slíbil, že se tam prý půjde podívat také.

V pořadu zaznělo kromě tradičních zpráv ze světa náboženství a tematických songů také speciální architektonicko-crashtestové okénko z Matoušova evangelia, pojednávající o tom, kde si postavit dům, aby nespadl.

Playlist:
Traband – Nezdárný syn
Crash Test Dummies – Mmm Mmm Mmm Mmm
Crash Worship – Iche!
Of Montreal – Gallery Piece

autoři: Petr Wagner , Jakub Ort , Jan Škrob
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka