Grouper: Pochybování za mlhou reverbů

4. leden 2013

Oregonská hudebnice Grouper patří k nejzářivějším jménům labelu Kranky a její mix písničkářství a ambientu už si získal fanoušky i v České republice – před třemi lety koncertovala v pražském klubu Rubín. V Praze tenkrát představovala skvělé album Dragging A Dead Deer Up A Hill, v těchto dnech vypouští do světa nevydané materiály natočené ve stejné době. Její nové album se jmenuje The Man Who Died In His Boat.

Americká hudebnice Liz Harris, která vystupuje pod jménem Grouper, je v zástupu jmen experimentálnějších podob hudby poměrně důkladně skrytá. Působí skromným dojmem a svoji hudbu nijak složitě nekomentuje. Neskrývá se za koncept a ani nepatří do žádného z oficiálně uznávaných mikrožánrů - přesto se za posledních několik let postarala o jeden z nejzajímavějších výrazových posunů.

Když v roce 2005 vydala debutovou desku Way Their Crept, postavila posluchače před jasnou otázku – tvoří čistě ambientní plochy z magnetofonových smyček, nebo pod rozmlžené zvukové vrstvy skrývá tradiční písničkářství? Tenhle rébus sama Grouper vyřešila o tři roky později, tedy v roce 2008, kdy vydala oceňované album Dragging A Dead Deer Up A Hill. Svoji hudbu totiž od oněch zašuměných nánosů pročistila a na povrch tak vynesla melodie, které obstojí samy o sobě. Hlas a akustickou kytaru v mixu posunula před nánosy reverbů a cesta za spojením ambientu a folku tak byla u konce.

Už několik let je tedy možné označovat ji za písničkářku. Její aktuální deska The Man Who Died In His Boat, která vychází pod patronací labelu Kranky, tohle její postavení jenom potvrzuje. Nejde totiž o nový materiál, ale o nevydané skladby, které vznikly právě při nahrávání Dragging A Dead Deer Up A Hill.

02800417.png

Vydání písní, které se na desku původně nevešly, můžeme od Grouper chápat jako jakési přiznání důležitosti tehdejší proměny. Vrací se k bodu, který jí zajistil místo v povědomí posluchačů a který byl i pro ni samotnou evidentně určující.
V takovém okamžiku je možné odpustit jí fakt, který je při podobném formátu desky zjevný – odštěpky nejsou tak výrazné jako původní nahrávka a mají spíše charakter dokumentu, který popisuje proměnu Grouper. Album se často rozpadá pod rukama, je nesouvislé a nekonzistentní.

Na druhou stranu, právě proto je i poměrně dobrodružné – Grouper nelpí na dokonalosti a kolekcí The Man Who Died In His Boat spíš ukazuje samotný proces vzniku skladeb. Deska ji nepomůže k popularitě, podobná hudba větší popularitu už ze své podstavy vylučuje. Upevňuje ale pozici Grouper jako hudebnice, která umí najít krásu v nedokonalosti a která z pochybování dělá přednost.

Grouper – The Man Who Died In His Boat (Kranky 2013)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio