Velké labely ukradly Record Store Day

15. duben 2014

Record Store Day si ve svých začátcích dal za úkol udržovat vinylovou kulturu v malých hudebních obchodech živou. Za léta se ale proměnil v obří svátek, ze kterého spíš než nezávislé labely a krámy těží giganti hudebního průmyslu.

Každou třetí sobotu v dubnu zaplní tisíce malých hudebních prodejen po celém světě zástupy lidí, kteří pod patronátem Record Store Day přicházejí oslavovat pro mnohé už dávno zapomenutý formát – vinyl. Tradici založili v roce 2007 majitelé a zaměstnanci hudebních krámků, aby dál budovali dnes už trochu opomíjenou atmosféru takových míst a důležitost vztahu mezi hudebníkem, prodavačem a fanouškem. Tom Waits v jednom z rozhovorů zdůrazňuje právě roli prodavače při výběru desek: „Lidi, co tady pracují, jsou profesoři.“ Každoročně k této příležitosti vycházejí speciální releasy a reedice desek. Každý obchod navíc oslavuje po svém – ať už nabídkou levnějších desek, nebo pořádáním akustických koncertů.

03102403.jpeg

Soupis nově vydaných desek se od deseti titulů v roce 2008 navýšil v letošním roce na více než sedm set. Z události, která měla původně za cíl podpořit nezávislé obchody, se stal opulentní svátek s účastí major labelů, na jehož propagaci se pracuje soustavně po celý rok. Proti těmto tendencím se začátkem března v otevřeném dopise ohradila nezávislá londýnská distribuce Kudos, která musela kvůli nekonečnému lisování desek R.E.M. pozastavit výrobu vinylů na několik týdnů, přestože podle jejich slov bývají březen a duben tradičně silné měsíce. Továrny dávají přednost větším zakázkám vztahujícím se k Record Store Day. Původně nezávislý svátek tedy ve výsledku nakonec indie společnostem často škodí.

„Kudos vždycky Record Store Day podporoval. Účastníme se ho od začátků a některých jeho výdobytků si vážíme. Nicméně se zdá, že si ho v současnosti přivlastnily velké nahrávací společnosti a větší indie labely. Tratí na tom ty menší, které vydávají vinyly 364 dní v roce,“ píše se ve vyjádření na webových stránkách labelu Kudos.

Postup velkých nahrávacích společností je logický, obecné mínění totiž praví, že každá vinylová deska je z principu ušlechtilejší než album, které existuje třeba jen v digitální formě. Velké společnosti tohoto zkresleného názoru samozřejmě obratně využívají a do slavnostního hávu Record Store Day balí i nahrávky, které by jinak nemohly obstát. Dokonalým příkladem je plánované znovuvydání společné desky Linkin Park a rappera Jay-Zho, která byla ostudná už v době svého vzniku před deseti lety. Tohle album ale není jediné – pod záštitou kdysi menšinového a okrajového Record Store Day letos vyjdou třeba i stará alba rockerů pro celou rodinu Aerosmith nebo jeden z nejslavnějších singlů britpopových Oasis Supersonic.

03102405.jpeg

Cesta z tohoto začarovaného kruhu je jednoduchá – stačí se přestat tvářit, že jsou vinyly designové artefakty, které si člověk vystaví na poličku, a znovu se vrátit k jejich obsahu. Pro některé totiž vinyl není pouze aktuální trend, ale samozřejmost spojená s poslechem hudby. Malým hudebním obchodům totiž nárazová vinylová horečka jeden den v roce znatelně nepomůže.

autoři: Jiří Špičák , Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.