Active Child balancuje na hraně melancholického kýče

24. červen 2015

Na přelomu první a druhé dekády našeho tisíciletí začali bělošští hudebníci z elektronické scény ve velkém objevovat černošské R&B a melancholická indietronika dostala nový, zajímavý impulz. Ke jménům jako How To Dress Well, James Blake nebo Autre Ne Veut se tehdy řadil i projekt Active Child filadelfského hudebníka Pata Grossiho. Zatímco jeho kolegové takzvaně kuli železo, dokud bylo žhavé, a vydávali další desky, on se připomněl jen dva roky starým EPčkem Rapor. Pokračování albového debutu You Are All I See z roku 2011 jsme se dočkali až nyní díky nahrávce nazvané Mercy.

Z bělošských R&B melancholiků se srdcem na dlani se celkem rychle stalo otravné klišé, a tak je vlastně dobře, že Active Child se svým druhým albem počkal na dobu, kdy zájem o scénu trochu opadne. Navíc se rozhodl nezůstat stát na jednom místě. Zatímco prvnímu albu dominoval zvuk harfy kombinovaný s osmdesátkovými bicími, novinka má vrstevnatější a sofistikovanější sound, pod nímž je výrazně podepsaný švédský producent Van Rivers, který se podílel na deskách Glasser, Fever Ray nebo Matthewa Deara. Grossi alias Active Child dokonce desku v rozhovorech popsal jako kolaboraci s Van Riversem, a tak je jasné, kdo za evoluci jeho zvuku může.

Impresionistická písňová plátna jsou teď vykreslená zajímavějšími barvami, to podstatné ale v hudbě Active Child zůstalo – melancholické ztišené melodie s texty o nešťastné lásce, které hudba doprovází velmi delikátně, tak aby se v nich křehké emoce úplně neutopily. Active Child má jednu velkou výhodu – je vystudovaný zpěvák, a dokonce jeden čas působil v chlapeckém sboru města Filadelfie, tudíž dokáže svůj hlas používat na maximum – od gospelové klenutosti v These Arms až po závěrečný éterický track Too Late, kde se mění v androgynního cherubína. Ani tyto hrátky ale nezachrání Mercy od vrstvení klišé indie R&B – ač se produkce snaží, seč může, zpívánky bolavé duše se ve své jednotvárnosti začnou po chvíli vytrácet z posluchačovy pozornosti. A jeden tak děkuje za instrumentální vložku Midnight Swim, která má až soundtrackový rozměr, nebo jediný track s výraznějším beatem Stranger.

Bělošské indie R&B se vždy trochu pohybovalo na hraně kýče a zmučené emoce Active Child jsou chvílemi hodně přehnané. Darling se španělkou dokonce zní jako parodie na nějaký popový song. Vlastně není zase takové překvapení, že na zmiňovaném EPčku Rapor neměl Active Child problém spolupracovat s popovými hvězdičkami, jako jsou Ellie Goulding a Mikky Ekko. Album Mercy sice není čistokrevný pop, ale servíruje podobné emoce jako rádiové hity. Emoce, kterým je dost těžké uvěřit.

03416081.jpeg

Hodnocení: 55 %
Active Child – Mercy (Vagrant Records, 2015)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.