Air existenci best of výběru obhájit nedokázali

27. červen 2016

Francouzští Air svou dvacetiletou existenci korunovali vydáním kolekce největších hitů. Tedy, alespoň ty by od podobného přírůstku do diskografie běžný posluchač čekal. Air ovšem zvolili trochu jinou taktiku.

Logika výběru songů na Twentyears zůstává velkou neznámou. Dvoudílný set je rozdělený na album největších hitů a výběr b-stran a rarit. Ty ale působí poněkud zbytečným dojmem – už jen proto, že hardcore fandové velkou část songů stejně znají a ti ostatní jejich přítomnost nejspíš neocení. Hlavní pozornost tedy strhává část první, která je z většiny naplněná materiálem z debutu Moon Safari nebo třeba pěti songy z Talkie Walkie. Výborné desky jako 10.000 Hz Legend nebo The Virgin Suicides jsou na Twentyears odsunuty do pozadí.

Plán na chronologické popsání jejich kariéry tedy vzal za své a absence barvitějšího výběru mou pozornost směřovala k uvažování nad mnohem zásadnější otázkou. Má vůbec vydávání best of kolekcí v dnešní době smysl? To nejlepší vám v nabídce top deseti nejposlouchanějších skladeb interpreta nabídne Spotify, a chcete-li vydání bestofky ospravedlnit či jí přidat vyšší hodnotu, musíte posluchače překvapit a především přesvědčit o tom, že má vydání výběru ve vaší diskografii místo.

Twentyears však v tomhle směru fantazií nijak zásadně neoplývá. Najdete na ní známé hity, jako Venus, Sexy Boy, Cherry Blossom Girl nebo Alpha Beta Gaga, a příjemná je přítomnost atmosférické parády Alone in Kyoto, známé ze soundtracku k filmu Ztraceno v překladu. Podobnou náladu Air opakují i v závěrečné Land Me nebo tracku Talisman, a i díky nim se tak kapele podařila alespoň jedna důležitá věc – výběr celkem dobře dokumentuje širokou škálu žánrů a nálad, které Air za dvacet let do své tvorby promítli. Od psychedelického popu inspirovaného 60. lety přes experimenty s elektronikou až k plochám říznutým nádechem ambientu.

03657802.jpeg

To ale nestačí k zbavení se dojmu, že si Air s výběrem moc velkou práci nedali. Album postrádá rovnováhu a koncept, který by se dostavil s rovnoměrnějším zastoupením všech desek. A co je horší, ve mně osobně paradoxně vzbudilo pocit, že Air ve velkých dávkách poslouchat nezvládám. To by se v případě žádného z jejich alb stát nemohlo. Air s Twentyears koncept best of desky neobhájili a nedali fanouškům jediný důvod, proč si raději nepustit kterékoliv jiné album z jejich obsáhlé diskografie.

Hodnocení: 65 %
Air – Twentyears (2016, Parlophone)

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka