BADBADNOTGOOD a Ghostface Killah křísí oldschoolový hip hop živou vodou

3. březen 2015

Torontští jazzmani BADBADNOTGOOD tento týden vydali novou, v pořadí již čtvrtou desku. Tentokrát chybí covery, které skupinu proslavily. Kolaborace s Ghostface Killah, členem Wu-Tang Clanu ale album Sour Soul i kapelu samotnou posunula blíž k hip hopu.

Trojici improvizátorů BADBADNOTGOOD ve složení Chester Hansen, Alexander Sowinski a Matthew A. Tavares už od dob společného studia na Humber College spojuje láska pro dva žánry – jazz a hip hop. Bylo jim v průměru jednadvacet let, když si jejich schopností začala všímat i velká jména americké hudby. Tavares se objevil na poslední desce raracha Dannyho Browna. Celá kapela zase produkovala hypnotický track Hoarse z debutu Earla Sweatshirta a střihla si i live session za extatického rapového doprovodu Tylera, the Creatora. Podstatnou část repertoáru BBNG tvoří covery – mezi ty nejznámější patří předělávka Westovy písně Flashing Lights nebo hitu Limit to Your Love od kanadské zpěvačky Feist.

Na čtvrtém albu ale pro covery nezbylo místo. Když se podíváme na jméno člověka, který oživil hned desítku skladeb z nového alba Sour Soul, je jasné, proč BBNG tuto „oběť“ přinesli. Rapový veterán Ghostface Killah si po rozpačitém comebacku Wu-Tang Clanu spravil chuť spoluprací s mladými talenty, ku spokojenosti všech zúčastněných (a nutno říct, že i posluchačů). Navíc na desku Sour Soul dostal i další žánrovou legendu, v singlu Ray Gun si střihl part i maskovaný čtyřicátník MF DOOM. Decentní beat, sedmdesátkové varhany, subtilní kytarové vyhrávky nebo atmosféru béčkových akčňáků ale zaslechneme i ve výbušném tracku Mind Playing Tricks.

Není rozhodně žádnou novinkou, že rappeři hledají inspiraci v jazzové hudbě a naopak. S hip hopem v roce 1991 experimentoval i Miles Davis na své poslední studiovce Doo-Bop. Oba žánry navíc vychází ze stejných kulturních kořenů. Pokud jste BBNG a Ghostface Killah dosud neznali, kromě evidentní skutečnosti, že rádi kombinují rap s jazzem, se toho o jejich „běžné“ tvorbě příliš nedozvíte. To ve finále ale vůbec nevadí, kolaborativní album Sour Soul je poměrně zábavným retro výletem, i když některé ortodoxní rapové fanoušky může dráždit jeho nekonfliktnost. Hip hop už ale dávno není žánrem, jehož příznivci by se dali striktně rozdělit na ty, kdo volí Losnu, nebo Mažňáka.

03328596.jpeg

Hodnocení: 70 %
BADBADNOTGOOD + Ghostface Killah – Sour Soul (Lex Records, 2015)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.