Bitevním polem za rovnoprávnost žen je popkultura

22. duben 2015

Ve skladbě Sacred Trickster z posledního alba Sonic Youth se Kim Gordon ptá, jaké je to být holka v kapele, a vzápětí odpovídá: „Úplně nerozumím.“ Za třicet let fungování Sonic Youth musela na tuto otázku odpovídat nespočetněkrát, proto není divu, že tak pojmenovala i své paměti. Kniha Girl in a Band se však spíš než na pozici žen v současném hudebním průmyslu soustředí na historky ze života Gordon před a se Sonic Youth. Právě ona jako jedna z prvních bojovala proti sexismu v popkultuře, nyní ji následují další.

„Girl power: fráze později kooptovaná Spice Girls, tedy kapelou danou dohromady muži, kteří každou z členek obrandovali jinou osobností tak, aby byly dobře prodejné. Coco byla jednou z mála holek na dětském hřišti, které o Spice Girls nikdy neslyšely. Tomu říkám girl power – říct ne ženskému marketingu!“ píše v jedné části knihy Kim Gordon o své dceři. Spice Girls se svezly na vlně riot grrrl, které vedly z garáží scény v americkém městě Olympia hlasitý protest proti mužské dominanci v hudebním průmyslu. Podle některých kritiků tím populární britský girlband, jenž se dočkal nespočtu klonů, jen patriarchální povahu populární hudby potvrdil.

Mish Way, zpěvačka kapely White Lung, ve svém článku „Jak mě Spice Girls naučily být riot grrrl“ pro server Noisey ale píše: „Evidentně vůbec nerozuměly feministické kritice. Ale já snad tehdy jo? Úplně jsem tomu porozuměla až někdy ve třeťáku na univerzitě. Dekonstruovat Spice Girls mě napadlo až jako ženu, ne jako holku.“ A dál popisuje, jak jí cestu k punku a hnutí riot grrrl, které bývá často spojováno se třetí vlnou feminismu, ukázala právě tato skupina.

Podobně se feministická kritika nemůže shodnout v diskusích o královně popu, dnes šestapadesátileté Madonně. Mediální teoretik John Fiske a zároveň jeden z prvních, kdo neviděl ve fanoušcích jenom pasivní konzumenty, ve své knize Reading the Popular Culture z konce 80. let Madonnu obhajoval. Podle něj se mladá fanynka Madonny snící o emancipaci může její průbojnosti inspirovat. V momentě, kdy se setká s podobně smýšlejícími fanynkami, začíná sdílený odpor, který dodá odvahu dalším a dalším jedincům. Populární kultura je pro něj pak ideální kanál pro šíření takové revolty. I proto bychom rozhodně neměli podceňovat, když si hvězda jako Beyoncé za sebe při koncertu vyvěsí obrovský nápis „Feministka“.

03228230.png

Sama Kim Gordon v knize přiznává, že Madonna jí dodala odvahu. Byť jí připisuje průkopnictví trendu, kdy víc než samotná hudba prodává vyzývavá hypersexualizovaná image a odhalená těla. Bez toho se ale dnes spousta interpretek, jako například novozélandská zpěvačka Lorde, obejde. Objektifikace je nicméně v populární hudbě stále přítomná. Když se nedávno rozhodla zpěvačka Sia nevystupovat na veřejnosti s odhalenou tváří, fanoušci se v diskusích rozčilovali: „Vždyť je hezká.“ Přestože takovým Daft Punk to prochází léta bez povšimnutí, jak píše Alexandra Pollard pro britský Guardian. Šlo jí o gesto, kterým chtěla odvrátit pozornost především ke své tvorbě.

Při pohledu na současnou popovou scénu se nedá přehlédnout, že jí kralují výhradně ženy, které mají sílu tohle změnit. Cestu jim ukázala nejen nebojácná Kim Gordon. Válka za rovnoprávnost riot grrrl se už zkrátka dávno přesunula na jiné bitevní pole, a tím je popkultura. A ženy jako FKA twigs nebo třeba Taylor Swift, která si došlápla na streamovací gigant Spotify, tady vedou.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.