Boys Noize se na novince snaží zkrotit chaos, který sám rozpoutal

6. červen 2016

Oi Oi Oi, debutové album německého producenta Boys Noize, vyšlo v roce 2007 u labelu, který si sám založil. Vydal na něm postupně všechny své studiovky včetně aktuální desky Mayday. Boys Noize nevolá o pomoc, zároveň ale může mít člověk znalý jeho tvorby oprávněný pocit, že šlo z alba vytřískat víc.

Buďme upřímní – Alexander Ridha aka Boys Noize si udělal jméno zejména díky remixům. A zejména pak těm, v nichž dekonstruoval skladby slavnějších kolegů, jako jsou Daft Punk, Snoop Dogg, Depeche Mode nebo The Chemical Brothers. Nebylo to ale ze dne na den. Na začátku své kariéry byl poměrně aktivní, co se vydávání vlastních releasů týče – během prvních tří let se stihl jako Boys Noize podepsat pod sedm ípíček, po nichž následoval albový debut Oi Oi Oi.

French house a dubstep se ostatně staly pilíři jeho zvuku. Agresivní vibe může zpětně působit jako dobový kalkul, povaha jeho zvuku ale vychází z místa, kde Boys Noize vyrůstal. Zatímco berlínská scéna adorovala techno, v němž Ridha nikdy nenašel zalíbení, v Hamburku se díky lokálnímu hudebnímu obchodu Underground Solution a klubu Tunnel žilo deep housem a trancem. Zlomovým okamžikem pak bylo, když se seznámil s brilantními mashupy 2ManyDJ’s, vedlejšího projektu belgických Soulwax.

Zběsilost, žánrová všežravost a nikdy neskrývané sympatie k EDM se projektovaly do všech jeho studiovek, čtvrtá deska Mayday není v tomto ohledu výjimkou. Otvírák Overthrow je flákotou hozenou nenasytným posluchačům, kteří zrovna dvakrát neprahnou po nových zážitcích a raději si nechají servírovat již ozkoušené. Gradující dubstepovou kompozicí, kdy i nesvéprávný posluchač pozná, že se blíží drop a je čas udělat hromadné „woohoo“, bohužel Boys Noize zkazil několik slibných tracků. A přitom stačilo jen trochu ubrat, jak ukazuje minimalistický banger Midnight. Nebo zprvu nenápadný duet Starchild se synthpopaři Poliça, který postupně nabírá na obrátkách, aniž by se Boys Noize snažil šokovat ostrými přechody, a stává se nejsilnějším momentem čtvrté desky.

03643585.jpeg

Novinka Mayday, na níž kolaborovali i Baauer nebo Gesaffelstein, nejvíc září v polohách, v nichž se Boys Noize nesnaží přežvýkat devadesátkový rave mladším generacím nebo se nevrací ke svým prvotinám jako v závěru desky. V titulním tracku slyšíme: „You have nothing left than destruction.“ Ano, začít z jiného konce by mohla být cesta, jak zkrotit zvukový chaos, který Boys Noize rozpoutal.

Hodnocení: 65 %
Boys Noize – Mayday (BoysNoize Records, 2016)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.