Česká hudba 2015 je elegií o běhání, lásce, zázracích a politice

3. květen 2016

Vysedávali jsme po újezdských nonstopech s Dětmi mezi reprákama. Snažili se najít ztracené zvukové stopy, které daly název albu od producenta jménem HRTL. Zaběhali jsme si se skromnými hvězdami českého popu Dalekko. Zablbli si v garáži nebo snad ateliéru s pop-punkovou dvojicí Lo/ve a nezapomněli naslouchat beatovým strukturám Dizzcocka, které zároveň nesou důležité sdělení.

To byl ve zkratce rok 2015 v české hudbě, pojďme si ho připomenout ve vánočním speciálu.

HRTL

Druhá deska producenta Leoše Horta vyšla teprve před několika týdny, do většiny hudebních žebříčků to tak pravděpodobně nestíhá, přesto byste na ni neměli zapomenout. Dataloss (mimochodem název odkazuje na ztrátu původního materiálu desky) vypráví příběh klukovského nadšení z krabiček s kabely a čudlíky, které s trochou trpělivého zkoumání dokážou zahrát překvapivě vřelou hudbu. Dataloss zní jako robotická radost z oscilace po dlouhých dnech strávených v malém, šerém pokoji.

Aid Kid

Jeden z nejúspěšnějších a nejoblíbenějších producentů posledních měsíců neměl lehkou pozici a od jeho debutu se čekalo hodně. Logicky se najdou posluchači, které eponymní deska nepřekvapila. Aid Kid ale nevydal jen hudební vizitku pro další booking agenty. Podařilo se mu vytvořit hudební krajinu, která je přesně tak epická a vrstevnatá jako samotný obal desky. Tajuplný track Hidden Light s hostující Veronikou Buriánkovou patří bezpochyby mezi to nejzajímavější, co se letos na české scéně urodilo.

03489789.jpeg

Mayen

Dříve sólový projekt Lukáše Vydry se postupem času rozrostl ve čtyřčlennou kapelu. Po předloňském EP Wonder Years se letos Mayen připomněl s novým materiálem Elegy vycházejícím na značce Starcastic – je znovu zahalený dreampopovou mlhou à la Real Estate a ukazuje Vydrův cit pro chytlavé kytarové linky. Ze všeho nejvíc připomíná léto, proto společně s Mayen při poslechu nahrávky Elegy plné hitovek na chvíli zavzpomínejme.

Dalekko

Civilní pop z činžáků, co vám zní v hlavě, když ještě nechcete jít spát. Zítra se v práci dělá inventura, ale ke kraji města se blíží zvláštní stroje, co to možná všechno zničí. Na první poslech vyloženě příjemná deska, na druhý už možná uslyšíte postapokalyptický podtón. Dalekko, stejně jako Aid Kid, začínali ve Startéru a dotáhli to až na nominaci na Vinylu 2015 v kategorii objev roku. Naprosto zaslouženě.

03459383.jpeg

Květy

Brněnská skupina Květy letos navázala na tři roky staré album Bílé včely, oceněné Vinylou, novou deskou. Ta se jmenuje Miláček slunce a znovu potvrzuje pozici Martina E. Kyšperského jako jednoho z nejlepších textařů u nás. Jeho niterné mikropříběhy fungují jako generační výpověď citlivého třicátníka. Dokáže se v nich najít kdekdo, nestárnou totiž jenom Květy, ale i jejich posluchači. Na nové desce jsou také slyšet svižnější bigbeatové postupy, které Kyšperský přináší z působení s Muchou, nebo na Květy nebývale hlučné pasáže. Miláček slunce je letošní velkou hudební událostí a potvrzuje se to ke konci roku v bilančních žebříčcích nebo oznámených nominacích na ceny Vinyla a Apollo.

Ghost of You

Ambicemi se s touhle brněnskou pěticí můžou porovnávat snad jen berlínští Deaths (které tu také najdete!). Ghost of You po úspěšném koncertním tažení a nabírání fanoušků (spoustu jich přidal i Startér, který Ghost of You málem vyhráli), kde se dalo, vypustili letos první desku Glacier and the City. Brněnská kapela na ní míchá Radiohead i Foals, přičemž energie obou se tu zvyšuje exponenciálně. Ghost of You se nebojí špíny, a i když si s sebou občas nesou manýry „světového zvuku“, jsou dost šikovní na to, aby se z nich nestala festivalová náhražka za drahé headlinery. Mimochodem, naživo jsou Ghost of You opravdu skvělí.

Lo/ve

Pop-punková dvojice Lo/ve s kořeny v ostravské umělecké scéně nezpívá o lásce, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nezpívají vůbec o ničem, ale je vidět, že si to bubenice Markéta Dvořáková a kytarista Pavel Ptáčník neskutečně užívají. Tato syrová energie vycházející z hudby Lo/ve je pak zachycená na kazetě It’s Fucking Amazing That You’re Here, která je tak pro tento rok dalším výrazným zářezem na české hudební scéně.

03524979.jpeg

Děti mezi reprákama

Dominik Zezula z dnes nefunkční post-hudby nepřestává psát písničky. Důkazem je zvukově skromné album Újezd, které před nedávnem vydal pod hlavičkou projektu Děti mezi reprákama. Psaní Zezulu baví, proto se písně táhnou klidně i přes několik normostran, až se jeden diví, že si je při živém vystupování vůbec pamatuje. Rád vypráví příběhy, nejčastěji o lásce – té naplněné i té nenaplněné. Ale o tom, jestli nahrávka Újezd naplní nominaci na objev roku v cenách Vinyla, se teprve rozhodne.

Dizzcock

Loňské EP A.L., postavené jako malá pocta videohře System Shock odehrávající se v dystopické budoucnosti, bylo jenom předzvěstí velkých věcí. Pražský producent Dizzcock, jinak člen postraveového projektu Lightning Glove, jenom rok nato vydal své dlouhohrající album. Sálá z něj inspirace zámořským hip hopem, britským grimem a bass music, často používané rozsekané vokály zas ukazují na vlivy chicagského jukeu. Pokud si nevšimnete ústřižků politických projevů nebo názvů tracků jako Refugee, měl by na angažovaný rozměr upozornit cover vyobrazující vybydlenou čtvrť od ilustrátora Jana Šrámka, který Dizzcocka doprovází při živých vystoupeních jako VJ Kolouch.

Deaths

Ambiciózní singly, vizuálně silné videoklipy a hodně dalších slibů – to jsou Deaths, kteří jsou dnes možná víc berlínskou než českou kapelou. V jejím čele stojí Igor Bruso. Ten byl dříve aktivní na metalové a hardcorové scéně, dnes si ho však spíš spojíme s citlivými R&B vokály, melancholickými kytarami a aranžérským puntičkářstvím. Přesně tak se dá ve stručnosti popsat i krátké EP Under Old Sun, které s Deaths vydal před několika týdny a vám by rozhodně nemělo uniknout. V redakci Radia Wave bychom si třeba už na příští rok přáli pod stromeček dlouhohrající debut, otázkou zůstává, jestli něco takového mají Deaths vůbec v úmyslu.

03204446.jpeg
autoři: Jonáš Zbořil , Miloš Hroch
Spustit audio