Československá scéna: Kdo je na cestě za zahraniční slávou?

3. květen 2016

Jedním z témat společného vysílání Radia Wave a Rádia_FM bylo vzpomínání na kapely, kterým se po roce 1989 podařilo prorazit na zahraniční scénu a třeba i natočit desku u Johna Peela. Může se ale něco podobného zopakovat i dnes? A jaké strategie českoslovenští umělci uplatňují při pronikání mimo středoevropský kontext? V roce 2016 zjišťujeme, že cesta úspěchu v hitparádách nemusí být nutně ta jediná a nejlepší.

Předně je třeba říct, že tastemaker a produktivní hledač talentů velikosti Johna Peela už na současné mediální scéně neexistuje – to kvůli její celkové rozdrobenosti, která dává blogům a sociálním sítím stejný vliv jako rádiovým stanicím a zavedeným magazínům. Umělci ale z téhle demokratizace mediální scény můžou profitovat: příkladem je třeba veleúspěšný americký videoblogger The Needle Drop, jehož pochvalná recenze na album Nipomo skupiny DVA pomohla kapele v době, kdy vystupovala na prestižním festivalu SXSW v Texasu. Žánrové shoegazové blogy zase stály u mezinárodního úspěchu české kytarovky Manon Meurt, jejíž debutová deska čerstvě vychází i v severoamerické distribuci pod záštitou značky Label Obscura.

Obcházení mainstreamových médií prostřednictvím poctivé porce obskurity je recept, který se vyplatil formaci Gurun Gurun. Ta dlouhodobě vydává v Japonsku a střihla si i úspěšné japonské turné, což je kousek obvyklý spíš v metalových kruzích. Taneční hudba a obecněji celá kultura elektronické hudby operuje ještě s jednou strategií, která pomáhá dostat se mladým producentům nebo producentkám do hledáčku širší fanouškovské obce – je jím zařazování tracků do setů slavnějších hudebníků. Slovenský producent Jimmy Pé tak už nějakou dobu těží z toho, že si jeho brainfeederovskou estetikou ovlivněnou hudbu oblíbil třeba The Gaslamp Killer nebo superstar Baauer.

03260100.jpeg

Čtěte také

Pořád samozřejmě existují i oficiální cesty, po kterých můžou kráčet ambiciózní producenti i kapely. Na odkaz skupin, které měly tu čest natočit desku u Johna Peela, alespoň vzdáleně navazuje producent Dušan Vančo aka Foolk, jehož track You (So Not Chill) prošel pořadem BBC Introducing. Svůj vliv mají i showcasové festivaly, které se cíleně zaměřují na začínající nebo jenom málo známé kapely. Jedním ze způsobů, jak se dostat na největší evropskou přehlídku Eurosonic, je vyhrát talentovou soutěž Czeching – výhra už zajistila pozornost evropských médií i fanoušků třeba zmíněným Manon Meurt, Wild Tides, VR/Nobody nebo třeba Deaths.

02808116.jpeg

Právě Deaths v čele s Igorem Brusem jsou v současnosti kapelou, která má k mezinárodnímu úspěchu nakročeno asi nejdůrazněji. Skupiny, která míchá postpunkovou basu se syntezátory a emočně intenzivním zpěvem, si všímají nezávislé blogy, oficiální exportní struktury a samozřejmě i rádiové stanice. Deaths nám zároveň připomínají trochu lakonický fakt – snaha ambiciózně penetrovat všechny možné distribuční kanály nemůže nikdy fungovat v okamžiku, kdy kapela nezní originálně a sebevědomě. A naopak – pokud tak zní, úspěch je nevyhnutelný.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.