Čím se živí muzikanti? Orffové prodávají podlahy a Jack White byl čalouník

14. srpen 2014

Daft Punk, Disclosure, Drake – hudebníci úspěšní natolik, že mají vlastní tryskáč. Namátkou jsme sáhli pod písmeno D, i když takových boháčů je po celé abecedě habaděj. Bohužel muzikantů bez tryskáče, ale i bez chleba, který by jim upekly jejich hity, je mnohokrát víc. Čím se tedy živí umělci, které nenakrmí vlastní hudba?

Buď jsi úspěšný, nebo děláš holírny

Tak například Radimo z Prago Union je učitel v lesní školce, kytarista Bratří Orffů Lukáš Novotný prodává sportovní podlahy, Petr Wagner z kapely Safenat Paneach, kterého jinak znáte z Radia Wave, je kněz: „Při bohoslužbách mi funguje asi ten samý mozek jako při skládání hudebních textů. Tahle práce od muziky nejde oddělit. U nás se navíc při nedělní liturgii hodně zpívá, takže z jedné hodiny dobré tři čtvrtě prozpívám,“ pochvaluje si svoje povolání Wagner. Radimo si zase užívá poloviční úvazek v lesní školce: „První půlku týdne jsem v lese s dětmi. Práce s nimi nenechává prostor pro nevyspalost. Muziku úplně vypustím, vyčistím si hlavu. A ve chvíli, kdy už mi leze na nervy vstávat brzo a běhat po lese, můžu v půlce týdne přehodit vypínač a vyrazit do klubů.“

Ani zdánlivou souvislost mezi prací a muzikou asi nenajdete u Lukáše z Bratří Orffů, který když zrovna nehraje poetické songy o tmavých zákoutích snového Krnova, řeší povrchové úpravy dřeva a podlahy, na kterých se nejlíp hraje třeba squash. Podstatné ale je, že Lukáš je svůj vlastní pán: „Mám volnost a jako majitel společnosti si můžu čas organizovat sám.“

03056789.jpeg

Není žádná náhoda, že se zmínění hudebníci muzikou neživí. Například Lukáš v hudebním oboru pracoval přes deset let: „Byl jsem hudbou přesycený. Už jsem nebyl schopný ji vstřebávat jako normální posluchač. Uvědomil jsem si, že jestli chci mít hudbu rád jako hudebník i jako posluchač, musím jít jinou cestou.“ Radimo z Prago Union upozorňuje, že živit se hudbou není taková pohádka, jak se může zdát při pohledu na hvězdné kapely zmíněné v úvodu: „Veliké riziko je to, že člověk vydělává nepravidelně. Když pak dostane hodně peněz, má pocit, že za málo času vydělá velké peníze. Kdyby se ale zprůměrovaly výdělky, odečetlo pojištění, daně, není to až taková paráda. Život muzikanta je veskrze skromný. Záleží na tom, jak moc je člověk disciplinovaný.“

Připomíná navíc, že peníze v hudbě vypadají romanticky: „Často to bývá tak, že aby se člověk zaplatil, musí dělat projekty okolo. Buď je opravdu úspěšný, nebo dělá holírny. Hraješ jazzové standardy po barech nebo věci, které vyloženě nemáš rád. Spousta kámošů mi popisovala, že hraje v nějakém orchestru a ani neví, co daný den mají hrát. Přijdou, na místě otevřou noty – a jó, dneska hrajeme Mozarta. To je šílené – hudbu bych chtěl mít vždycky spojenou s vášní.“

02772447.jpeg

Tomáš Kubín z Vložte kočku nejspíš už komentáře, jaké má Radimo, slyšel. Má ortodoxní nápad opustit svou čím dál úspěšnější kapelu v momentě, kdy začne vydělávat moc peněz: „Já jsem pořád dost pankáč. Hudbou vydělávat nechci, mám hranici. Jakmile je kapela moc velká, tak už to punk není a stává se z toho spíš taková instituce. Tomu bych se chtěl vyhnout.“

03000570.jpeg

Z odpovědí českých podlahářů, kněží, učitelů ve školce a hlavně výborných muzikantů je zřejmá jedna věc. Když nemáte tryskáč, neznamená to, že jste neúspěšní hudebníci. Najít si jiné povolání, než je pravidelné hraní, může být záměr, který vás učiní šťastnějšími a svobodnějšími muzikanty. Radimo se například řídí radou od Franka Zappy: „Pokud člověk chce být úspěšným muzikantem, musí udělat dvě věci. Zaprvé, makat na sobě, zadruhé, najít si práci na poloviční úvazek. To je velmi cenná rada, kterou je dobré uplatnit. Bez práce není jednoduché se muzice věnovat. Když má člověk přísun peněz, nestaví ho to do situací, které by hudebně nechtěl.“

Práce nám dává řád mimo kapelní dodávku

Když v roce 2008 v Praze zakončovali tour američtí Okkervil River, nadšeně jsem za nimi přiběhl po koncertě a ptal se, co budou dělat, až přijedou domů. Měl jsem totiž pocit, že po náročné cestě čeká hvězdy zasloužený flink. „Tak to jsi vedle. Až přijedu domů, budu jezdit s kamionem, dokud nebudu mít zase peníze,“ prozradil mi jeden z členů texaských folkařů. Jak jsou na tom tedy zahraniční muzikanti? Uživí se hudbou, nebo mají vedlejšáky, podobně jako jejich čeští kolegové?

Nejdřív je tu samozřejmě kategorie muzikantů, kteří vydělají tolik peněz, že by mohli pravidelně dotovat pár dalších kapel. Začínali ale často stejně kuriózními joby jako všichni ostatní. Například Jack White by se za jistých okolností mohl sejít s Lukášem Novotným z Bratří Orffů při rekonstrukci vašeho bytu. Zatímco Lukáš by vám spravoval podlahy, Jack White by čalounil pohovku: „Se šéfem jsme měli kapelu, říkali jsme si Čalouníci. Nahráli jsme desku a vydali ji na stu průhledných vinylů, které jsme pak zašili dovnitř nábytku. Možná že je někdo někdy najde,“ řekl White v rozhovoru pro americké National Public Radio. Dnes se White k čalounictví dokonce vrací a má i vlastní živnost.

Stejnou lásku ke své práci musel mít asi i Wayne Coyne, frontman psychedelických legend Flaming Lips, který byl třináct let oddaný jednomu fastfoodovému řetězci. Nechal toho až po pracovním úrazu a podepsané smlouvě s Warner Brothers. Zpěvačka tUnE-yArDs se zase živila jako loutkářka nebo chůva a Kevin Parker z Tame Impala dřív jako poslíček objížděl soudy s právnickými lejstry. A jestli se divíte, odkud má Kanye West takové módní nápady, jako jsou kožené kalhoty na jogging, asi jste nevěděli, že dřív tenhle rapper pracoval v obchodě jednoho známého módního řetězce.

02868380.jpeg

Zatímco Kanye si na svou brigádu vzpomene jenom při psaní textů nebo vymýšlení vlastní kolekce, je spousta muzikantů, kteří řeší každý dolar. A nemusí přitom jít o žádné neznámé, neúspěšné patlaly. FKA Twigs se nedávno v rozhovoru pro web Pitchfork svěřila, že i když se objevuje na obálce časopisu Vogue, musí si od rodičů půjčovat peníze na jídlo. Zpěvačka Cat Power zase před dvěma lety málem zrušila evropskou tour, protože jí hrozil bankrot. Bylo to chvíli po vydání jejího alba Sun, které se vyšplhalo mezi nejprodávanější desky žebříčku Billboard. Magazín The Wire spekuloval, že za bankrotem Cat Power byly zdravotní potíže nekryté pojištěním. Právě drahá péče o zdraví straší americké hudebníky nejvíc.

03026453.jpeg

Potvrzuje to i v Česku usazený Freddy Ruppert, známý například díky projektu Former Ghosts. Jeho zkušenost romantiku soběstačné hudební kariéry trochu narušuje: „Asi dva roky jsem se živil muzikou, až jsem se dostal do bodu, kdy to začalo být těžké. Žiješ z ruky do huby, nemáš zdravotní pojištění a skoro celý rok jsi na tour. Já navíc pocházím z prostředí DIY. Přijde moment, kdy se tohohle punkového, do it yourself přístupu musíš vzdát, nacházet si sponzory, půjčovat songy do reklam a tak podobně.“

Freddy Ruppert se tak vrací k tomu, co si pochvalují i čeští muzikanti. Mít práci prostě vůbec není špatný nápad: „Podle mě je důležitý balanc mezi prací a muzikou. Máš kreativní svobodu a nemusíš se bát, že si budeš na nájem vydělávat uměním.“

02995631.jpeg

Proto skládejte skvělé songy, ale práce se pro jistotu zatím nevzdávejte. Může pro vás být i zdrojem inspirace. Potvrdí vám to například basák Crystal Antlers, jinak kominík: „Práce mi dává řád mimo kapelní dodávku. Před pár lety jsem stavěl komín a vymyslel takovou melodii, ze které vznikl song Owl. Nevím, jestli bych ho vymyslel, kdybych zrovna nepokládal cihly. Asi nikdy nepřestanu pracovat, i kdyby to nemělo být pro peníze. Prostě pro to v životě vždycky budu mít místo.“

autor: Jonáš Zbořil
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.