Darkstar hledají cestu domů na chudý sever Anglie. Vlastní vinou ale bloudí
Britští Darkstar se po vydařeném debutu North a o poznání méně povedeném pokračování News From Nowhere museli poprat s odchodem hlavního vokalisty a rozhodnutím, zda třetímu albu Foam Island vtisknout více ze sebe, nebo ho odosobnit. Paradoxně se jim ale „povedl“ přesný kompromis.
Ačkoli si James Young a Aiden Whalley z kapely Darkstar udělali v britské metropoli jméno skrze label Hyperdub, jejich myšlenky často patřily průmyslovému severu Anglie, odkud pochází. A nejen proto, že svou debutovou desku z roku 2010 nazvali North. Ta sice měla být podle autorů o „Londýně a bejvalkách“, temná zvuková estetika alba ale jasně ukázala, kam doopravdy míří střelka kompasu. Debut byl uhrančivou kombinací městského ambientu, příznačně přidušených beatů a synťáků, které evokovaly cokoli, jen ne naději. Sílu alba podtrhlo i angažmá vokalisty Jamese Butteryho.
Tíživost první nahrávky si ale vybrala svou daň. Darkstar před nahráváním druhé desky News From Nowhere přiznali, že se cítí příliš vyčerpáni na to, aby pokračovali v tom, co na North započali. Přestože skládání i nahrávání dva roky starého alba proběhlo kompletně na yorkshirském venkově, mělo mnohem globálnější výraz než prvotina. Kapelu však brzy opustil Buttery a Young s Whalleyem museli kromě dalšího hudebního směřování řešit i to, jak nahradit hlavního zpěváka.
Darkstar se před květnovými volbami do britského parlamentu vrátili domů. V ulicích Huddersfieldu nahráli řadu rozhovorů s místními teenagery a dvacátníky. Motivací dua bylo získat příběhovou linku pro třetí album Foam Island. Cizinci jim kromě pozvání na večeři nabídli zejména sondu do života mladé generace v nejchudší části Anglie a Darkstar řadu útržků na desce skutečně použili.
Z Foam Island se tak stala politická deska, protože jestli se respondenti v něčem shodovali, bylo to přesvědčení, že „tam na jihu“ nikoho nezajímají, že jim nikdo nerozumí. A slova premiéra Camerona, který v září prohlásil, že místní nesnáší všechny ostatní i samy sebe, sociální nůžky rozevřela ještě více.
Pustit se do tak ambiciózního plánu, jako je nahrání desky interpretující životní situaci sociálně slabé vrstvy, vyžaduje kromě sebevědomí hraničícího s megalomanstvím i jasnou představu o tom, jak má výsledek vypadat. V případě nového alba Darkstar se o úspěšné syntéze obojího mluvit nedá.
Kombinace dokumentaristických vložek a hudby neakcentuje příběhovost, jakou můžeme najít na deskách Kendricka Lamara nebo Dr. Dre. A nejde o to, že by Darkstar měli začít s rapem. Emocionálním vrcholem Foam Island je paradoxně symfonická vložka Tilly’s Theme. Snovou synthpopařinu a auto-tune nápěvy ale s těžkou sociální tematikou neslepíte ani jinak vždy spolehlivou gafou. Darkstar získali mandát mluvčího utiskovaných, ve své roli ale zklamali, protože zvolili nevhodný jazyk. A to je ohromná škoda, kterou nesmaže ani několik vydařených skladeb, jako Pin Secure nebo Through the Motions.
Hodnocení: 60 %
Darkstar – Foam Island (Warp, 2015)
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka