Ex Hex vytvořili punkového Frankensteina (s uhlazenými vlasy)

27. říjen 2014

Hlavní město Spojených států amerických působí odměřeným a oficiálním dojmem. I přesto ale ve Washingtonu D.C. funguje řada hudebních klubů. Najdeme zde také kapely, u jejichž hudby by si Abe Lincoln mohl klidně podupávat mramorovou nohou do rytmu. Třeba v případě tria Ex Hex. Alespoň chvíli.

Třiačtyřicetiletá zpěvačka Mary Timony je civilním povoláním učitelkou hry na kytaru. Aby teenagery zaujala, musí se prý často učit hrát písně Miley Cyrus nebo Eda Sheerana. „Když jsem byla ještě dítě, byla pro mě kytara částí vlastní identity,“ řekla Timony v rozhovoru pro Washington Post. Přiznala se také k tomu, že se nedávno snažila vyvolat své dvanáctileté já. Prý proto, aby ozvláštnila riffy pro debutové album své nové kapely Ex Hex, která dostala název podle její devět let staré sólovky.

Přestože Timony se zbylými dvěma členkami – Laurou Harris a Betsy Wright – sdílí lásku pro desky Ramones, nečekejte od desky Rips proud strhující energie. Když porovnáme Rips s dvacet let starým albem Soda Pop*Rip Off od washingtonských punkerek Slant 6, jejíž členka Christina Billotte kdysi hrála s Timony v kapele Autoclave, dostaneme dva zcela rozdílné obrazy. Na jedné straně hraje noise pop, který se nebere příliš vážně, z druhé strany nás válcuje agresivní a neurotická jízda s důrazem na divokost. Ex Hex se ale na rozdíl od Slant 6 nesnaží o ženskou emancipaci používáním stejných zbraní jako pankáči.

03237963.jpeg

Dobrý nápad ale ještě není zárukou ozbrojující desky. I přesto, že přístup Ex Hex je sympatičtější a osobitější, na cestě k posluchači jejich studiové album záhadným způsobem drhne. Jako by se primitivní síle, kterou lze vycítit z hlubin skladeb You Fell Apart, Everywhere nebo Waterfall, nedařilo prorazit ven a neustále narážela o zamrzlou hladinu.

Blog Days of the Crazy-Wild neváhal desku označit za „zabijáckou“. Stejně tak se ale v souvislosti s ní dá říct, že stokrát nic by umořilo i osla. Drobné nedostatky se hromadí a zhruba v půlce alba už je nelze ignorovat. Rips mělo být snahou o vymezení se vůči misogynii i feminismu v punkové kultuře. Bohužel, zůstalo jen u řečí. Neenergický punk mohl být bizarním dílem konceptuálního umělce, Ex Hex si ale v tomto směru počínají dost polovičatě a spíš než invenci jdou naproti nudě.

Hodnocení: 55 %
Ex Hex – Rips (Merge, 2014)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.