FLASHBACK: The Angelic Process si na posledním albu napsali zničující epitaf

30. prosinec 2016

Americké duo The Angelic Process dotáhlo v roce 2007 na albu Weighing Souls With Sand dronemetalovou formuli hlučných kytarových stěn k dokonalosti. S deskou ale zároveň pohřbilo svůj žánr i kapelu.

Na konci osmdesátých let se v amerických náboženských komunitách šířil městský mýtus o tom, že se sovětští geologové na Sibiři provrtali až do samotného pekla. Jako důkaz měla sloužit nahrávka z mikrofonu spuštěného do nitra země, na níž se do šumu a bublání lávy ozývají strašlivé nářky hříšníků. Později se ukázalo, že jde o podvrh – zvuky ve skutečnosti pocházely ze sedmdesátkového italského hororu Krvavý baron. Na pekelnou symfonii si nicméně vzpomenu, kdykoliv si pustím album Weighing Souls With Sand od amerického dronemetalového dua The Angelic Process.

V extrémně přebuzených a zefektovaných kytarových riffech znějících, jako kdyby se otevíralo samo peklo, se ozývá zmučený vokál, který jako kdyby se snažil ten sonický maelström překřičet. Na svém posledním albu z roku 2007 se The Angelic Process dotkli dokonalosti, deska o smrti se ale nakonec stala labutí písní kapely a předznamenala sebevraždu kytaristy Krise Angyluse.

V roce 2007 už se drone metal zdál být trochu obnošená vesta. Své zásadní desky měli za sebou klasikové Jesu, Boris i Sunn O))) a zástupy druhořadých epigonů jen rozmělňovaly žánrovou formuli. The Angelic Process (Kris Angylus a Monica Henson) z americké Georgie původně vypadali jen jako další tuctoví uctívači mohutných kytarových stěn, byť deska Coma Waering z roku 2003 disponovala jistým kouzlem, utopeným ale v nadbytečné agresivitě. Na o čtyři roky mladší nahrávce Weighing Souls With Sand už duo volí meditativnější přístup – pomalejším tempem má mnohem blíže k shoegazeu či postrocku než k metalu a vyznění „zlidštují“ i vokály, které kapela předtím nikdy nepoužívala. Výsledkem je hlukový dýchánek, na kterém se potkávají ozvěny Swans, My Bloody Valentine či Neurosis, doom metal se zde kříží s temným ambientem a otevírají se brány do postmetalu.

Na Weighing Souls With Sand nemají extrémní hlukové pasáže za cíl posluchače šokovat nebo ohlušit, místo transgrese nabízí kompresované riffy drásavou meditaci nad smyslem existence a nevyhnutelností konce. Téma smrti proniká už do názvů skladeb – The Resonance Of Goodbye, We All Die Laughing nebo Dying In A-Minor. Když se v poslední jmenované ozvou do kytarových vazeb nenápadné atmosférické syntezátory, je to, jako když duše opouští tělo a vydává se na cestu do míst, kde se bude vážit zrnky písku. V hutných kytarových feedbacích skladeb Million Year of Summer se dá utopit a v The Promise of Snakes kytary připomínají zničující lávu valící se do údolí po výbuchu sopky.

03771861.jpeg

Koncept alba bohužel poznamenal i osud kapely – nedlouho po vydání desky utrpěl Kris Angylus nehodu, při níž si poškodil šlachy na ruce, a verdikt lékařů byl nemilosrdný: Už žádná elektrická kytara! Bez hudby se ale Angylus propadal do depresí a v dubnu 2008 si vzal život. Osud The Angelic Process se tak definitivně uzavřel a občas ho připomene reedice některé ze starších desek – v roce 2016 se kultovní Weighing Souls With Sand dočkalo vinylového, nového vydání na Roadburn Records.

Poslední album The Angelic Process bylo i pomyslným víkem rakve pro dronemetalový žánr. Kapely dříve ponořené v bezútěšných atmosférách riffových vazeb se začaly pohlížet po nových inspiracích – žánroví pionýři Sunn O))) se o dva roky později vydali na Monoliths & Dimensions směrem k free jazzu nebo duchovní hudbě. Společně s albem Conqueror od Jesu už ale The Angelic Process otevírají cestu k fúzování metalu a shoegazeu – na přelomu další dekády přichází kapely jako Amesoeurs a Alcest se subžánrem blackgaze, který s distortovanými kytarovými riffy pracuje zase trochu jinak.

03771860.jpeg

The Angelic Process v minulé dekádě ukázali metalistům, že inspirace se dá hledat i v příbuzných žánrech, jako jsou ambient nebo shoegaze. Ten nejdůležitější vzkaz, který ale svému žánru vyslali, bylo nebát se vydat na hloubkové ponory nejtemnějších existenciálních stavů. Teprve tam – ve vlastním nitru – se totiž dá najít skutečné peklo.

The Angelic Process – Weighing Souls With Sand (Profound Lore, 2007)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.