Gqom je kletba africké magie a nejostřejší zvuk zítřka

23. září 2016

Krok číslo jedna: přilož špičku jazyka k hornímu patru a sjeď po něm až k dásni. Tvoje ústa vydají zvuk cvaknutí, jako když chceš imitovat koňský klus. Krok číslo dvě: vyslov zároveň „om“. Právě jsi vyslovil zulské slovo pro zvuk bubnu a zároveň jméno jednoho z nejsoučasnějších hnutí v elektronické hudbě, které přichází do prvního světa.

Gqom je zvuk i jazyk černošských předměstí třetího největšího jihoafrického města Durban. Jeho přirozené prostředí jsou taxi. Řvoucí z jejich subwooferů, zatímco projíždějí městem, se tak stávají jedním z hlavních způsobů propagace gqomu. Slyšíš ho ve městě, slyšíš ho na parties, slyšíš ho, když procházíš mezi bungalovy v předměstích, ve kterých se u počítačů z doby dinosaurů krčí skupinky malejch kluků, kteří v FL studiu míchají tenhle sound. A milují to. Vášeň, se kterou poslouchají samply a se kterou společně konstruují svůj zvuk, je bezpodmíněčná.

„Gqom není hudba na poslech. Když slyšíš gqom, tak nemůžeš sedět, protože tě postaví ten vibe. Gqom je ten zvuk – křik a řev,“ popisují v dokumentu římské radiové stanice „Crudo Volta Woza Taxi – Gqom Secret Stash Out Of The Locations“ Forgotten Souls a Julz Da Deejay. Gqom bezpochyby vychází z bohaté tradice jihoafrického zvuku a navazuje na ni, konkrétně se jedná o kwaito house rezonující i v evropských začátcích ravu v 90. letech, avšak na rozdíl od kwaito, které často přebíralo zvuk ze Spojených států i Velké Británie, je gqom zcela autentický.

Gqom nepopírá, že vychází z house music. Má podobně lámaný rytmus, rychlé tempo a často žádnou basovou linku. Kick je ostrý a line se z něj silně atmosferický sound, který ať už je temný, anebo romantický, je vždy repetetivní, až hypnotický. Je ale i surový. Právě vokály, které jsou většinou osekány na pouhé skřeky, jsou ozvěnou nočních zvukových kulis kolem zchátralých bungalovů a jejich často dramatického života. Gqom v sobě navíc obsahuje i podivnou vykroucenost, podobně jako „bhenga“, tanec gqomu. Zvlněné, pokroucené pohyby, vratká kolena, stání na špičkách. „Bhenga má za cíl vytvářet dojem ohebnosti,“ říká Deejay.

Většina gqom scény pochází právě z velmi chudého prostředí, kdy často celé kolektivy, jako například Forgotten Souls, mají jenom jedny rozbité bedny. Producenti z města jsou na tom o něco lépe, ale paradoxně to ničemu nebrání, ba naopak – jsou to právě nepříznivé podmínky, které gqomu dodávají oheň, který vás zapálí. Po vytvoření beatu ho často producenti jen tak hodí do facebookové skupiny (nejznámější je IGqom – zároveň durbanské jméno pro gqom) anebo na Kasimp3, jihoafrickou obdobu Soundcloudu, na kterou producenti nahrávají beaty, které jsou volně přístupné komukoliv ke stažení.

S tím souvisí otázka prodeje, v rozhovoru pro časopis The Fader říká Nan Kolè, vedoucí osoba labelu Gqom Oh!, že se situace pomalu proměňuje: „Nejdříve jsme nechali všechny naše umělce podepsat kontrakt a registrovat jejich tracky na SAMRO (jihoafrická obdoba OSA), takže teď mohou umělci dostávat peníze za přehrání v rádiích po celém světě. Také jako label jim můžeme posílat peníze přímo z našich prodejů, protože víme, že stahování je ta nejhorší věc pro hudební byznys.“

Navzdory tomu, že se gqom pomalu dostává do společnosti chicagského jukeu a londýnského grimeu, se kterými sdílí zvukovou nekompromisnost a údernost, a do svých setů ho zapracovávají například londýnští producenti Mumdance a Kode9, v Jižní Africe je gqom věc stojící silně na okraji. Veřejnoprávní rádiové stanice jsou velmi konzervativní a z principu se vyhýbají čemukoliv, co jenom zavání undergroundem či okrajovou scénou, online se tak stal způsobem, jak gqom přenášet dál. V offlinu je však gqom silně spojený právě s městem Durban. Producent Menchess k tomu v rozhovoru pro magazín Dazed poznamenal: „Durban jede jenom gqom. Je to, jako kdyby všichni znali jenom gqom. Mladý, starý, na každém kroku je gqom. V Durbanu ho milují, ale myslím, že zbytku Jižní Afriky to ještě chvilku potrvá.“

Gqom není jenom jeden z dalších subžánrů, které vyjdou, projedou a zapadnou. Gqom je mladé hnutí, které je zároveň svědectvím i vyjádřením. Svědectvím o prostředí, ze kterého pochází, a vyjádřením ambivalentního pocitu náklonnosti k tomu místu a zároveň touhy z něho uniknout. Tím gqom připomíná chicagský juke a velmi pravděpodobně ho bude následovat v rezonanci nejenom evropského klubového prostředí. Už brzy tak bude víc než jednoduché v klubu slyšet hypnotický tribal zvuk afrických předměstí.

autor: Dominik Čech
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka