GusGus na albu Mexico míchají taneční horečku a severský chlad

31. červenec 2014

Islandská skupina GusGus vznikla v roce 1995 jako de facto umělecký kolektiv shromažďující hudebníky, výtvarníky i filmaře. Původně dvanáctičlenná sestava se následně měnila z desky na desku, a tak je jasné, že každá nahrávka v jejich diskografii je trochu jiná, podle toho, kdo je zrovna členem. Aktuálně GusGus fungují jako kvintet a od zasněného trip hopu z počátků kapely doputovali na novince Mexico až kamsi k art-disko popu s přesahy do techna a houseu, který skvěle zapadne na berlínskou značku Kompakt, kde aktuálně vydávají.

Poslední alba GusGus (Arabian Horse, 24/7) měla blízko k zadumanému deep houseu, devátý řadový počin Mexico je ale nečekaně přímočarý a chytlavý s jedinou instrumentálkou mezi devíti skladbami. Hned úvodní Obnoxiously Sexual je soulem nasáklý dance pop, který nemá daleko třeba k Hot Chip, a následující Another Life rovnou míří na solar rádiové přístupnosti. Je to už dávno, co se GusGus dali popisovat jako „žebříčkově relevantní“ projekt, tady ale dělají přesně ten taneční pop, o kterém snila generace 90. let. Tři skladby z prostředku alba – Sustain, Crossfade a Airwaves – jsou navíc báječné hymny bezmála stadionových rozměrů, které volají po tom vidět GusGus naživo. (Zájemci mají šanci 9. prosince v MeetFactory.)

Dva z aktuálních členů GusGus Stephan Stephensen a Birgir Þórarinsson vloni pomáhali se skvělým albem Pale Green Horses amerického písničkáře Johna Granta. Na tuto desku si nelze při poslechu Mexico nevzpomenout, hlavně proto, že ačkoliv GusGus střídají na nové desce trio vokalistů, někdo tak charismatický, jako je Grant, jim chybí. Tedy někdo, kdo by jejich retro sound posunul svou naléhavostí blíže k současným posluchačům. Nejpalčivěji je to slyšet ve skladbách jako God Application či This is What You Get, které se přimykají k aktuální vlně R&B.

03176511.jpeg

GusGus vždy těžili z kontrastu mezi vlídným chladem severského písničkářství a taneční horečkou a Mexico obojí měří na lékařských vahách. Pravda, v druhé polovině dojde albu trochu šťáva a hlavně bez titulní instrumentálky bych se klidně obešel. I tak lze ale konstatovat, že GusGus po bezmála dvou dekádách existence pořád točí desky, které fungují i bez nostalgických brýlí.

Hodnocení: 75 %
GusGus – Mexico (Kompakt, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.