How To Dress Well se zklidnil. Teď dělá průvodce popovými fetiši

21. říjen 2016

Tom Krell, známý jako How To Dress Well, už víc než pět let upevňuje svoji pozici vůdčího hlasu na scéně alternativního R&B. Na aktuální desce se ale posunuje ještě víc k popu. Jak to zní, když Krell přestane řešit osobní problémy a zkusí si vystřihnout optimistickou nahrávku?

Když Tom Krell vydával v roce 2010 debutové album Love Remains, málokterý publicista nevyužil možnost zmínit, že zpěvák a producent se kromě resuscitování R&B a jeho kombinování s ambientem věnuje i studiu filozofie. Tehdy Krell zkoumal téma lásky, zatímco teď, tedy o šest let a tři desky později, dokončuje doktorát a studuje koncept nihilismu. Ten uvozuje jednoduchou myšlenkou – přestože pro současné lidstvo je Bůh mrtvý, stále pokračujeme ve skládání hudby a malování obrazů a stále znovu se zamilováváme, navzdory tomu, že nic z toho nemá žádný hlubší smysl. Krell z toho vyvozuje, že hodnoty jako umění a láska můžou existovat samy o sobě a žádný vyšší smysl ani nepotřebují.

Všechno je to samozřejmě podstatně složitější, Tom Krell v rozhovoru pro Pitchfork sám přiznává, že spojitost mezi jeho akademickým zkoumáním a autorskou hudbou je jenom částečná. V kontextu jeho diskografie to ale celé funguje – aktuální album Care je zdaleka nejotevřenější a nejpřístupnější, skrývá v sobě nejméně tajemství a ani není nabité možnými interpretacemi. Existuje jenom samo pro sebe, bez zvláštního důvodu. Jeho hudba už není reakcí na ztroskotaný vztah, smrt nejbližšího přítele nebo zkušenost s vyrůstáním se sourozenci s Aspergerovým syndromem. Tom Krell už nedělá temné R&B, které pohřbívá emoce pod ambientní krustu. Už ani není hédonista – tuhle roli teď hraje The Weeknd, který toho Krellovi hodně dluží. How To Dress Well už je na konci své cesty od experimentátora k popovému zpěvákovi.

S dokonáním přerodu mu pomohli spolupracovník Taylor Swift, kytarista, skladatel a producent Jack Antonoff, boss dancehallového labelu Mixpak Dre Skull, kanadská ambientní hudebnice Kara-Lis Coverdale nebo DJ a producent CFCF, nikdo z nich ale na uhlazené nahrávce vlastně tolik slyšet není. How To Dress Well ve své nové hitové inkarnaci daleko víc připomíná třeba tepající indietronický projekt The Postal Service, to hlavně v prostřední dvojici tracků I Was Terrible a Anxious. Pilotní singl Lost Youth / Lost You zase dává úplně zapomenout na doby, kdy How To Dress Well vlastní hlas, a tedy i texty, skrýval pod sonické nánosy těžko rozklíčovatelných zvuků – tady najednou všechno sází na melodii a jednoduchý love song. Zároveň se tady poprvé objevuje osmdesátkové kytarové sólo, které by u kohokoliv jiného působilo nepatřičně. Tady je ale hodně přesvědčivé.

03728410.jpeg

Tohle odhalení vlastního smyslu pro nekompromisní a neskrývaný pop by možná dopadlo špatně, kdyby Krell nebyl schopný všechno v pravý čas odlehčit. Stejně jako manýristické přivírání očí na koncertech vyvažuje anekdotickými promluvami v přestávkách mezi skladbami, i na desce jako by si v každý moment uvědomoval, že hranice mezi kýčem a popem je velmi tenká. Care tak častěji zní jako simulakrum osmdesátých a devadesátých let, které cíleně pracuje s vlastní umělostí a od kterého je jeho autor vzdálený – přibližuje se jenom svým hlasem. How To Dress Well vyvolává dojem, že se vlastním popovým fetišům občas vysmívá. Zároveň ale chce, aby si všechno akustické vybrnkávání a nablýskané oldfieldovské erupce posluchač užil s ním.

Pro vnímání celé desky je tentokrát nebývale důležitý čas, který člověk s Tomem Krellem v minulosti strávil. Pokud někdo sleduje jeho kariéru od úzkostných a opatrných začátků, musí optimistické a v něčem často konzervativně provedené skladby přijmout s určitou úlevou – jiné slovo ostatně třeba pro euforickou katarzi skladby Salt Song ani použít nejde. Výrazné narušování hranic mezi popem, R&B a experimentální hudbou už je dávno pryč. How To Dress Well není na Care přehnaně ambiciozní a už vůbec nemá v plánu vytvářet cokoliv objevného. Pořád mu ale zůstává jeden z nejvýraznějších hlasových projevů na scéně a především silný příběh, který je i v těch klidnějších kapitolách jeho kariéry dost nosný na to, aby utáhl nadprůměrnou popovou desku.

Hodnocení: 80 %
How To Dress Well – Care (Domino, 2016)

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.