Hudba z německé periferie. Labely Ilian Tape a Giegling představují kompilace

17. březen 2017

Výmarský label Giegling na přelomu roku završil sedmý rok existence, což oslavil vydáním své nejambicióznější desky a spolu s ní i dvou kompilací, na kterých se objevila klíčová jména z katalogu této značky. O několik set kilometrů jižněji bilancuje jiné vydavatelství, mnichovské Ilian Tape. Jeho zvukově sevřená kolekce destiluje desetiletý hudební vývoj do dvanácti tracků.

Německá hudební scéna se vyrovnává s problémem, který rozhodně není jejím vlastním, naopak bojují s ním všude po světě. Snad je to v tomto případě jen výraznější – odliv talentů do Berlína neustává, hlavní město je stále atraktivní a přitahuje množství mladých lidí nejen z menších německých měst. Lokální scény jsou potom ve složité situaci, neboť často utichají s odchodem studentů na vysoké školy nebo absolventů, kteří hledají příznivější pracovní podmínky.

„Je to až neuvěřitelné, kolik talentovaných lidí dnes žije v Berlíně. Ty důvody jsou jasné – dá se to zvládnout finančně, město je úžasně multikulturní a můžete si tam dělat, co chcete. Ale i v Mnichově narazíte na spoustu skvělé hudby. Chceme být součástí místní kultury, zůstat tady a něco tu vybudovat,“ říká v rozhovoru pro Boiler Room Marco Zenker, který spolu se sourozencem Dariem stojí za labelem Ilian Tape. Na chodu svého vydavatelství se přitom nepodílejí pouze manažersky, oba sami hudbu produkují, a to jak samostatně, tak dohromady jako Zenker Brothers.

Během deseti let fungování z něj vytvořili jedno z nejvíce respektovaných evropských vydavatelství. Za úspěchem Ilian Tape nicméně stojí spousta neviditelné práce i překonaných potíží, které hned v počátcích v roce 2008 obnášely značný peněžní dluh způsobený poklesem poptávky po vinylových nosičích všude po Evropě. Pro oba bratry to ale bylo i určitým štěstím v neštěstí – z nutnosti se museli naučit masteringu, začali si dělat vlastní artwork a starat se o promo labelu. Finanční nouze tak nakonec pomohla k tomu, že vydavatelství získalo o to zřetelnější vlastní tvář.

Tu nyní ukazuje kompilace A Decade Ilian Tape, na níž se objevila vesměs všechna hlavní jména, s nimiž label přišel do styku. Jejich hudba se vyznačuje zřetelnou melancholií, která je ředěná jak pravidelným pulzem techna, tak často i zlámanými beaty. Hřmění syntezátorů pak může za zachmuřené nálady jdoucí za běžné funkční standardy tanečních bangerů.

K nejlepším z tuctu shromážděných skladeb patří příspěvek producenta, který se skrývá za jménem Skee Mask. Jeho track Excess Signal přejde z pomalého rozjezdu přes několik mezistádií až k vysamplovanému klavíru. Oba Zenkerové tu mají také své kusy, jak ale ukázalo už dva roky staré album Immersion, nejsilnější jsou spolu coby Zenker Brothers. Jejich track s názvem Haras proklouzává mezi vrstvy, dokud se v závěru nezklidní pod tlakem syntezátorových ploch. Trochu překvapivě dostal na kompilaci prostor i legendární techno experimentátor Shed (pod jménem Seelow), který předtím s Ilian Tape nikdy nespolupracoval. Jeho skladba nedělá žádné okolky a míří rovnou na parket.

Zenker Brothers

Planetu Giegling objevili studenti ve Výmaru

Když se z Mnichova vydáte severním směrem, po několika hodinách jízdy dorazíte do Výmaru. Z místa, kde se v minulých staletích potkávala klíčová jména evropské vzdělanosti a kultury, je dnes univerzitní město s velkou studentskou komunitou. Právě na místní vysoké škole se poznali členové kolektivu Giegling. Jejich původním cílem bylo pořádat hudební vystoupení a párty v místním klubu, po demolici tohoto prostoru ale převzali jeho název a začali vydávat vlastní hudební produkci.

Fanoušci tohoto vydavatelství vám řeknou, že nikdo jiný na elektronické scéně nezní tak, jako se to daří producentům ze značky Giegling. Když se novináři z magazínu Resident Advisor ptali jednoho ze zakladatelů DJe Dustina, v čem tedy spočívá jejich kouzlo, odvětil, že je to nepopsatelné asi tak jako pocit, který máte při sledování zapadajícího slunce. Při poslechu skladeb dvou aktuálních kompilací opravdu cítíte úžas a harmonii, ale také neodbytný smutek. Docela dobře to shrnuje i úryvek z alba Easy Listening (2014) od dua pro label důležitých tvůrců Kettenkarussell, kde v jedné ze skladeb lidský hlas vypráví o své touze napsat muzikál, ovšem podle předlohy Dostojevského Zločinu a trestu.

Obě emoce se ale vůbec nejvýrazněji střetávají ve skladbách anonymního producenta, který se podepisuje buď jako Prince Of Denmark, Traumprinz, nebo jako DJ Metatron. Ten před Vánoci vydal tříhodinový opus 8, na němž si kromě techna, houseu a ambientu hraje i se samotným formátem alba. Přinejmenším některé výlisy desky se totiž od sebe navzájem liší. Nyní ho můžeme znovu slyšet na kompilaci k sedmým narozeninám labelu, nazvané Mind Over Matter, a také na kolekci Planet Giegling, která vychází k příležitosti světového turné tohoto vydavatelství. Čtyřiadvacátého března se němečtí producenti objeví i v pražské MeetFactory.

Záhadný tvůrce tu má dvě skladby a je až fascinující, s jakým málem si v nich vystačí – v tracku State Of Me jsou to zlomené perkuse a kaskádovitý motiv kláves, ve skladbě Where Is Home? pak dominují slova z jejího názvu, která lidský hlas opakuje stále dokola v jakési litanii nad shonem lidského života, kde jsme tak zaujatí přítomností, že od ní nedokážeme odhlédnout k nadčasovým problémům. Jeho příspěvky patří k tomu nejtiššímu na obou kompilacích. Klubové kusy za něj dodali producenti Vril nebo Edward.

Stejně jako label Ilian Tape i Giegling vzešel z periferie, kterou je německá „ne-berlínská“ scéna. Zatímco ale bratři Zenkerové se k žádnému stěhování nechystají a připravují svůj label na další dekádu fungování, komunita producentů Gieglingu se už ze studentského Výmaru fyzicky téměř úplně rozutekla do jiných měst. Jejich příklad ale ukazuje, že výtečná hudba může vzniknout kdekoliv, i v malém městě žijícím ze své minulé slávy.

Vojtěch Jírovec
Hodnocení: 85 %
V/A – Mind Over Matter (Giegling, 2016)
Hodnocení: 80 %
V/A – Planet Giegling (Giegling, 2017)
Hodnocení: 70 %
V/A – A Decade Ilian Tape (Ilian Tape, 2017)

autor: Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.