INTRO: Milano, sushi, coka. M¥SS KETA vás provede bizarním světem milánského pozlátka

27. červenec 2017

„Jsem modelka 90-60-90, malířka, herečka, žena z velkýho světa a velkej svět v podobě ženy.“ Takhle se s velkou dávkou ironie představuje v rozhovoru pro italský Rolling Stone rapperka Myss Keta, nový objev italské scény.

Jak ji nejlépe přiblížit českému posluchači? Představte si, kdyby Čokovoko nežily v Brně, ale ve velkoměstě, kde se hromadí státní kapitál a jeho hodnota se prezentuje na lesklých stránkách časopisů dvakrát ročně během týdnů módy. Chodily by na večírky tamní umělecké, módní a politické scény a rapovaly by o Drahomíře Jůzové jako o vzoru moderního feminismu.

Myss Keta a její crew „Holky z Porta Venezia“ (multietnická čtvrť proslulá svým nočním životem) představují Milano, a potažmo i celou Itálii docela jinak, než jak ji známe z turistických průvodců nebo naleštěných módních magazínů. Hlavní město italské ekonomiky popisuje Myss Keta jako surreálný svět, který přežívá od večírku k večírku a hlavním náboženstvím je tu móda a drogy.

Před pár lety se tahle rapperka s antismogovou rouškou přes obličej a černými brýlemi stala italskou internetovou senzací díky singlu Milano Sushi Coka, který právě všechno výše zmíněné tematizuje: v epileptickém videu se do jednoduchého rytmu pohybuje ženské torzo v tričku s hranolky na prsou, zatímco hlas frázuje s typickým lombardským přízvukem text, který barvitě popisuje milánské afterparties. I v dalších singlech to Keta bez jakékoli autocenzury dává sežrat „velkému světu“ módy, clubbingu, televizní zábavy, ale i politickému establishmentu. Fiktivní a anonymitou zastřená image dává Ketiným slovům ještě ostřejší hrany: degraduje Milano na posedlost značkami, špinavé záchodky v trendy klubech, drogy a korupci.

Modelky, moderátorky televizních estrád, herečky z nekonečných seriálů a další „bezduché“ tváře italského showbusinessu jsou v jejím světě novodobé Jany z Arku, světice popkultury v minisukních. Feminismus v podání Myss Keta je blahoslavení bludiček, které uměly vzít svůj život a vložit ho vlastním rozhodnutím do rukou přestárlých milionářů typu Gianniho Agnelliho nebo politiků se sexuálními skandály na krku, jako je Silvio Berlusconi.

Holky na vzestupu

Keta je přirozenou součástí mozaiky současných ženských umělkyň, které se nevyhýbají politickým tématům a mluví o tom, že jejich tělo patří výhradně jim a že i ženy mají dar myslet, stejně jako muži. „Nenabízím sex, i když si můžeš myslet, že jsem luxusní eskort,“ dozvíte se hned v první sloce tracku Servizio in camera.

Ketu si zapamatujete nejen díky hudbě a specifickému stylu frázování, ale také pro její sebeprezentaci: v kryptických rozhovorech se představuje jako vykonstruovaná osobnost na pomezí performerky, feministické striptérky a zdatné self-promotérky, která ví, co vzbudí zvědavost publika.

INTRO je nepravidelný seriál Radia Wave, ve kterém vám chceme představovat začínající a zatím nepříliš známé hudebníky a vycházející hvězdy aktuální popové i experimentální scény z celého světa.

Jakkoli se ve svých textech obnažuje (nebojí se vulgarit ani ódy na tišící léky), vždy vystupuje s pečlivě zahaleným obličejem – součástí její image jsou nejrůznější sluneční brýle a více či méně bizarní ochranné roušky přes ústa. V duchu motta „čím méně vám ze sebe ukážu, tím víc toho na vás napráskám“. V italském kontextu si neleze nevzpomenout na Sorrentinova Mladého papeže, jehož mediální strategie byla neukazovat se. Fiktivní hraniční osobnost, kterou Keta disponuje, by příměr k bigotnímu fiktivnímu papeži určitě ocenila.

Ani italští hudební novináři znalí kontextu si nejsou jistí, kam Ketu vlastně zařadit. Podle hudebního publicisty Marcella Farna z hudebního serveru Rock.it je italskou odpovědí na PC Music fenomén QT – fiktivní hudební hvězda budoucnosti s pečlivě vykonstruovanou falešnou identitou. Italská mutace lifestyleového časopisu Glamour zařadila Ketu letos na jaře mezi jedenáct italských hudebnic, které stojí za to sledovat.

Keta je součástí nezávislého uměleckého kolektivu Motel Forlanini, který sdružuje mladé vizuální i hudební talenty, existuje od roku 2013 a za úkol si klade přiblížení specifického „zeitgeistu“ současné milánské alternativní scény. Myss Keta má za sebou kromě samostatných tracků jeden větší mixtape a EP Carpaccio Ghiacciato, které vyšlo 23. června. Mixtape M¥SS KETA: L'ANGELO DALL'OCCHIALE DA SERA i nové Carpaccio Ghiacciato odkazují na italské krvavé horory „giallo“ ze sedmdesátých a osmdesátých let – ať už ve vizuálním pojetí coverů, nebo drobnými hudebními a příběhovými motivy v jednotlivých písničkách.

Ketin rap není kulometný, ale líně italský, byť nijak nevyměklý. Její zdánlivě nesmyslné veršovánky, které se nejčastěji vztahují k elementům holčičího (prvního) světa, jsou důmyslnou skládačkou současných velkoměstských obrazů. Je to rapový dadaismus 2.0, který začíná i končí u hrátek se jmény ikonických módních domů. Holka zakuklená až po oči tak současnou Itálii obnažuje možná víc než investigativní novináři.

autor: Jana Patočková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.