INTRO: Post-klubový zabiják Imaabs rovná zlomené sebevědomí chilského národa

19. červenec 2017

Taneční hudba se v posledních letech radikálně globalizovala. To nahrává do karet plejádě latinskoamerických producentů, kteří sice nacházejí hlavní zdroj inspirace v lokálních kulturních tradicích, jejich hudba ale zároveň reflektuje celosvětové nálady, události či politicko-sociální témata. Přesně takové jsou i dystopické beaty chilského mága Imaabse.

V době, kdy je klubová komunita rozprostřená po celém světě a propojená platformami jako SoundCloud, se začínají více skloňovat jména producentů ze zemí Latinské Ameriky. Za jeden z momentálně nejvlivnějších místních labelů můžeme označit kolektiv N.A.A.F.I., který se svou činností profiluje jako „zachránce latinskoamerického sebevědomí“. Jeho členové už několikrát zavítali do Česka, naposledy před týdnem na kutnohorský festival Creepy Teepee, kde svou selekci představil chilský producent Cristo Gavras, vystupující pod pseudonymem Imaabs.

INTRO je nepravidelný seriál Radia Wave, ve kterém vám chceme představovat začínající a zatím nepříliš známé hudebníky a vycházející hvězdy aktuální popové i experimentální scény z celého světa.

Právě on je jedním z věrozvěstů brutálního post-klubového soundu, který kombinuje latino rytmy, syrovost charakteristickou pro metalovou hudbu i atmosférickou zvukomalbu ambientu. V řadě jeho temných riddims (např. Grum, Calypso En Negro nebo Disolución) se odráží vize ekologických katastrof, revolucí i násilí páchaného autoritářskými režimy.

Není těžké si domyslet, odkud se tyto obrazy v Imaabsově hlavě vzaly – situace v Chile není příliš radostná ani přesto, že Pinochetův režim skončil už před takřka 20 lety. „Prošli jsme si jedním z nejhorších diktátorských režimů v historii a zakódovalo to v nás věci, kterých se těžko zbavujeme. Raději uvěříme v armádu než ve smysl institucí, jako je školství. Lidi jsou tu chudší a chudší, je pro nás bohužel přirozené cítit hněv vůči ostatním a bát se. Dokonce i naše hudební scéna je plná autoritářství, každý dělá jen house nebo techno a v Santiagu najdete jediný undergroundový klub,“ popisuje Imaabs smutně chilský status quo.

Obtížná je ale i samotná spolupráce s místními producenty a hudebníky. „Mají vlastní představy o tom, jak má ta správná hudba znít. Jejich předsudky to celé ztěžují,“ přiznal Imaabs. To ale neplatí pro kolaboraci se zpěvačkou Kali Mutsou, s níž vydal koncem června společné EP La Devoración. Oba hudebníci se spojili ve snaze nastavit zrcadlo svému národu a probudit jeho kolektivní vědomí. Agresivní dembow beat v písni Inglis otevírá prostor pro kousavý text. „Jasně, všichni pojďme mluvit anglicky,“ vysmívá se Kali Mutsa všem, kdo bezmyšlenkovitě nahrazují mateřskou španělštinu angličtinou.

Imaabsovo poselství zní celkem jasně: cesta z marasmu je jen jedna a vede skrz uvědomění si sebe sama, své kultury, historie i hodnoty ve světě. To jen dokazuje trend, který v posledních letech nelze přehlédnout – taneční hudba už není jen zdrojem zábavy, ale též ideologickým nástrojem, který má sílu bourat zdi, ať už opravdové, nebo mentální.

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.