INTRO: Syrsko-americká skladatelka K Á R Y Y N boří hranice

21. srpen 2017

Syrská hudební kultura je pro většinu euroamerické civilizace neznámým polem, poučenějším posluchačům se možná tak vybaví dabke harcovník Omar Souleyman. Novým přírůstkem na poli experimentální hudby vyrůstající ze syrských kořenů, je americko-syrská skladatelka a zpěvačka K Á R Y Y N, jejíž hudba je ovlivněna nejenom rodinnými syrsko-arménskými kořeny, ale i současnou klubovou, nebo třeba vážnou hudbou.

Zatím poměrně krátká hudební kariéra syrsko-americké skladatelky a zpěvačky K Á R Y Y N by se podle jejích vlastních slov dala shrnout do několika zásadních momentů. Jedním je den, když se dozvěděla, že škola, kterou navštěvovala v Syrském Aleppu, byla vyhozená do vzduchu. Děs způsobený sledováním destrukce města, do kterého se plánovala v budoucnu vracet se svými dětmi, přetavila do mesmerického žalozpěvu, pojmenovaného jednoduše Aleppo.

Čtyřminutový track je doprovázen sestřihem VHS videí natočených během autorčiných cest do Sýrie. K Á R Y Y N se zde pohybuje na tenké hraně mezi citově vyděračským kýčem a uvěřitelnou zpovědí člověka, jemuž se před očima rozpadá domov. Autorce se ale velmi dobře daří se po celou dobu vyhýbat přílišnému melodramatu, a to hlavně díky chytré struktuře skladby. Pomalu plynoucí smyčky svého hlasu prohání efektovou jednotkou Kaoss Pad a tyto plochy staví do ostrého kontrastu s basovými syntezátory. Celou strukturu pak čas od času naruší beat, který si v pozdějších částech tracku vypůjčuje úryvky zpěvů a v glitchových ozvěnách narušuje sentimentální atmosféru vokálních melodií.

Odstup, který K Á R Y Y N mimo jiné dovoluje míchat found footage rodinných oslav a litanický zpěv v tracku Aleppo, je ostatně jedna z věcí, která ji vyděluje ze zástupu podobných experimentátorů a experimentátorek. Podobně je vystavený i další track ze self-released EPčka Quantum 11 nazvaný Purgatory, kde se montáž rodinných VHS videí propojuje s písňovou strukturou a takřka stadionovým refrénem. K Á R Y Y N jakoby ve své tvorbě nerozlišovala, co jsou postupy experimentální hudby a co už patří na pole popu. Sama o svém tvůrčím procesu říká, že dělá vizuální kompozice – obklopuje se systémem zvukových struktur, které spojuje spíše jako architekt než jako hudebnice.

Je s obdivem, jak obratně K Á R Y Y N přetavuje svůj eklekticismus do funkčních skladeb. Její přístup chvílemi připomíná Juliannu Barwick, jindy FKA twigs, v jejích dílech můžeme slyšet ozvěny syrsko-arménské hudební tradice a housu (Yanja) nebo třeba ohlasy vážné hudby 20. století, repetitivním Phillem Glassem počínaje a sbory Arva Parta konče (Moving Masses).

INTRO je nepravidelný seriál Radia Wave, ve kterém vám chceme představovat začínající a zatím nepříliš známé hudebníky a vycházející hvězdy aktuální popové i experimentální scény z celého světa.

Když K Á R Y Y N říká, že se jen snaží následovat radu, kterou jí dal berlínský producent Steve Nalepo, a to, aby se nevyhýbala divným spojením a našla tak svůj autorský hlas, je jasné, že jen tak neopakuje prázdné fráze. Jejího talentu si ostatně mimo jiné všimla už třeba i superhvězda Björk, která po shlédnutí opery Of Light v rozhovoru pro deník Guardian vypíchla toto dílo, na kterém K Á R Y Y N spolupracovala se Samanthou Ray, jako jednu z nejzajímavějších věcí, co v poslední době viděla. Pokud se K Á R Y Y N udrží na trajektorii vytyčené skvělým debutem Quanta 11, Björk určitě nebude poslední, koho si svým obratným mixem hudebních tradic podmaní.

autor: Jonáš Kucharský
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.