Hudba On Air28. dubna  2011 v 13:00  

John Zorn: manická lounge music podle Burroughse

John Zorn - Foto: Uli Fuchs

John ZornFoto: Uli Fuchs

Kdybychom vyhlásili anketu o to, který bělošský hudebník nejpozoruhodnějším způsobem spojuje černošský jazz s evropskou avantgardou, vítězem by byl nepochybně Newyorčan John Zorn. Tento skladatel, saxofonista a majitel vydavatelství Tzadik má na svém kontě doslova stovky nahrávek: vždyť jen jeho hudební tvorba pro film vyšla na více než dvaceti kompaktech.

John Zorn ve své tvorbě adaptoval bílý power free jazz, spojil jej s estetikou no wave a experimentální kompozice obohatil o pořádnou dávku šílenství japonské provenience. Snad žádný západní muzikant neudělal pro propagaci japonské nezávislé a extrémní scény tolik jako Zorn. 

John Zorn - Nova Express - Foto:  Tzadik

John Zorn - Nova ExpressFoto:  Tzadik

V Praze jsme jej měli možnost vidět pouze jednou, v roce 2000, kdy na festivalu Alternativa vystoupil se sestavou Masada, v níž jazzovým způsobem nakládal s prvky židovské hudby. Doprovázel jej mimo jiné basista Greg Cohen známý z desek Toma Waitse. Kromě něj si se Zornem ráda zahrála i další esa nezávislé hudby: Lou Reed, Laurie Anderson, Mike Patton či Fred Frith. Bylo by krásné, kdyby Zorn svou pražskou návštěvu zopakoval s nějakou poněkud více extrémní sestavou, zdá se ale, že jeho požadavky jsou nad finanční možnosti tuzemských promotérů. 

Zornova albová novinka se jmenuje Nova Express a vyšla, jak jinak, u Tzadiku. Je inspirována stejnojmennou prózou legendárního spisovatele, provokatéra a myslitele Williama Burroughse, což je poměrně neveselé, syrové dystopické čtení o konspiraci a dění v takzvané Interzóně. Zornova hudba taková ale na první poslech není: je nahrána kvartetem ve složení vibrafon, klavír, basa a bicí a tak trochu připomíná zvuky bebopu a cool jazzu, tedy žánrů s více než padesátiletou tradicí. Sám Zorn zde nehraje. 

John Zorn - Foto: Ryan Collerd

John ZornFoto: Ryan Collerd

William Burroughs je na tomto po čertech rychlém albu zastoupen coby inspirátor kompoziční techniky. Zorn při skládání svých jazzových kvapíků totiž použil jeho metodu střihů – Burroughs s oblibou stříhal a přeskupoval psané texty a magnetofonové pásky, Zorn tak na svém albu patrně zachází s partiturami. Druhým výchozím bodem pro album Nova Express byly autorovy kompozice vážné hudby přeložené do jazzové řeči. K nesporným kvalitám tohoto CD patří, že nepůsobí roztříštěným dojmem – Zorn vší náhodě evidentně vymezil přísná prvotní pravidla. Poslouchejte radostně: já bych tomu říkal manická lounge music. 

Autor:  Petr Ferenc

Nové články v rubrice

  • 1. září  2014 v 17:20     Audio  rubrika: Hudba On Air

    Rustieho nový jazyk postrádá novotvary

    Skotský producent Rustie je jednou z klíčových postav dnešní futuristické beatovědy. Jeho debutové album Glass Swords v roce 2011 bez nadsázky předběhlo svou dobu – a s jeho následky se klubová scéna potýká dodnes,...

     
  • 29. srpna  2014 v 18:20     AudioVideo  rubrika: Hudba On Air

    Jiří Imlauf sjíždí v High Five intoušské Sonicy a objímá se s Vladimírem Mišíkem

    Frontman kapely Houpací koně, která už od raných 90. let dělá soundtrack k „Desire City“ Ústí nad Labem, v baladě Málo z desky Hotel Palace zpívá: „Jak jsme sjížděli řeku noci, a sjížděli Sonicy a nechtěli spát…“ Není...

     
  • 29. srpna  2014 v 13:20     AudioVideo  rubrika: Hudba On Air

    Angažovanost rapu ve fabrice na peníze

    Politická angažovanost k hip hopu vždycky patřila. Nakonec, u jeho kořenů stáli političtí kazatelé Last Poets nebo Gil Scott-Heron. A i když se najdou výjimky, ve velké většině byla ta angažovanost orientovaná doleva....

     

Anketa

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas