Hudba On Air28. dubna  2011 v 13:00  

John Zorn: manická lounge music podle Burroughse

John Zorn - Foto: Uli Fuchs

John ZornFoto: Uli Fuchs

Kdybychom vyhlásili anketu o to, který bělošský hudebník nejpozoruhodnějším způsobem spojuje černošský jazz s evropskou avantgardou, vítězem by byl nepochybně Newyorčan John Zorn. Tento skladatel, saxofonista a majitel vydavatelství Tzadik má na svém kontě doslova stovky nahrávek: vždyť jen jeho hudební tvorba pro film vyšla na více než dvaceti kompaktech.

John Zorn ve své tvorbě adaptoval bílý power free jazz, spojil jej s estetikou no wave a experimentální kompozice obohatil o pořádnou dávku šílenství japonské provenience. Snad žádný západní muzikant neudělal pro propagaci japonské nezávislé a extrémní scény tolik jako Zorn. 

John Zorn - Nova Express - Foto:  Tzadik

John Zorn - Nova ExpressFoto:  Tzadik

V Praze jsme jej měli možnost vidět pouze jednou, v roce 2000, kdy na festivalu Alternativa vystoupil se sestavou Masada, v níž jazzovým způsobem nakládal s prvky židovské hudby. Doprovázel jej mimo jiné basista Greg Cohen známý z desek Toma Waitse. Kromě něj si se Zornem ráda zahrála i další esa nezávislé hudby: Lou Reed, Laurie Anderson, Mike Patton či Fred Frith. Bylo by krásné, kdyby Zorn svou pražskou návštěvu zopakoval s nějakou poněkud více extrémní sestavou, zdá se ale, že jeho požadavky jsou nad finanční možnosti tuzemských promotérů. 

Zornova albová novinka se jmenuje Nova Express a vyšla, jak jinak, u Tzadiku. Je inspirována stejnojmennou prózou legendárního spisovatele, provokatéra a myslitele Williama Burroughse, což je poměrně neveselé, syrové dystopické čtení o konspiraci a dění v takzvané Interzóně. Zornova hudba taková ale na první poslech není: je nahrána kvartetem ve složení vibrafon, klavír, basa a bicí a tak trochu připomíná zvuky bebopu a cool jazzu, tedy žánrů s více než padesátiletou tradicí. Sám Zorn zde nehraje. 

John Zorn - Foto: Ryan Collerd

John ZornFoto: Ryan Collerd

William Burroughs je na tomto po čertech rychlém albu zastoupen coby inspirátor kompoziční techniky. Zorn při skládání svých jazzových kvapíků totiž použil jeho metodu střihů – Burroughs s oblibou stříhal a přeskupoval psané texty a magnetofonové pásky, Zorn tak na svém albu patrně zachází s partiturami. Druhým výchozím bodem pro album Nova Express byly autorovy kompozice vážné hudby přeložené do jazzové řeči. K nesporným kvalitám tohoto CD patří, že nepůsobí roztříštěným dojmem – Zorn vší náhodě evidentně vymezil přísná prvotní pravidla. Poslouchejte radostně: já bych tomu říkal manická lounge music. 

Autor:  Petr Ferenc

Nové články v rubrice

  • 22. října  2014 v 17:20     Audio  rubrika: Hudba On Air

    Thom Yorke už je lepší obchodník než hudebník

    Po vydání průlomového alba OK Computer prý Thom Yorke svoji kapelu rozpustil a znovu složil z těch samých členů hlavně proto, aby vybruslil z pasti stereotypního kytarového zvuku. Finální podobu následujícího alba Kid...

     
  • 21. října  2014 v 11:20     Audio  rubrika: Hudba On Air

    Od Circusu až po pohřeb Mumie aneb hudební kluby v Ústí nad Labem

    „Rodilí Ústečáci moc podléhají pesimismu, i když je tu spoustu kreativních lidí, kteří pro město dělají spoustu věcí,“ tvrdí Jan Civín, který se mezi činorodé lidi sám může počítat. Spoluvlastní Café Max, které spolu...

     
  • 16. října  2014 v 17:20     AudioVideo  rubrika: Hudba On Air

    U nihilistů Iceage není dospělost hřích

    Kodaňské kvarteto Iceage vylétlo do první ligy nezávislé scény před třemi lety díky debutu New Brigade. Jejich syrového brutalistního punku si všimli tastemakeři jako Pitchfork a z dánských teenagerů udělali – k překvapení...

     

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas