Hudba On Air28. dubna  2011 v 13:00  

John Zorn: manická lounge music podle Burroughse

John Zorn - Foto: Uli Fuchs

John ZornFoto: Uli Fuchs

Kdybychom vyhlásili anketu o to, který bělošský hudebník nejpozoruhodnějším způsobem spojuje černošský jazz s evropskou avantgardou, vítězem by byl nepochybně Newyorčan John Zorn. Tento skladatel, saxofonista a majitel vydavatelství Tzadik má na svém kontě doslova stovky nahrávek: vždyť jen jeho hudební tvorba pro film vyšla na více než dvaceti kompaktech.

John Zorn ve své tvorbě adaptoval bílý power free jazz, spojil jej s estetikou no wave a experimentální kompozice obohatil o pořádnou dávku šílenství japonské provenience. Snad žádný západní muzikant neudělal pro propagaci japonské nezávislé a extrémní scény tolik jako Zorn. 

John Zorn - Nova Express - Foto:  Tzadik

John Zorn - Nova ExpressFoto:  Tzadik

V Praze jsme jej měli možnost vidět pouze jednou, v roce 2000, kdy na festivalu Alternativa vystoupil se sestavou Masada, v níž jazzovým způsobem nakládal s prvky židovské hudby. Doprovázel jej mimo jiné basista Greg Cohen známý z desek Toma Waitse. Kromě něj si se Zornem ráda zahrála i další esa nezávislé hudby: Lou Reed, Laurie Anderson, Mike Patton či Fred Frith. Bylo by krásné, kdyby Zorn svou pražskou návštěvu zopakoval s nějakou poněkud více extrémní sestavou, zdá se ale, že jeho požadavky jsou nad finanční možnosti tuzemských promotérů. 

Zornova albová novinka se jmenuje Nova Express a vyšla, jak jinak, u Tzadiku. Je inspirována stejnojmennou prózou legendárního spisovatele, provokatéra a myslitele Williama Burroughse, což je poměrně neveselé, syrové dystopické čtení o konspiraci a dění v takzvané Interzóně. Zornova hudba taková ale na první poslech není: je nahrána kvartetem ve složení vibrafon, klavír, basa a bicí a tak trochu připomíná zvuky bebopu a cool jazzu, tedy žánrů s více než padesátiletou tradicí. Sám Zorn zde nehraje. 

John Zorn - Foto: Ryan Collerd

John ZornFoto: Ryan Collerd

William Burroughs je na tomto po čertech rychlém albu zastoupen coby inspirátor kompoziční techniky. Zorn při skládání svých jazzových kvapíků totiž použil jeho metodu střihů – Burroughs s oblibou stříhal a přeskupoval psané texty a magnetofonové pásky, Zorn tak na svém albu patrně zachází s partiturami. Druhým výchozím bodem pro album Nova Express byly autorovy kompozice vážné hudby přeložené do jazzové řeči. K nesporným kvalitám tohoto CD patří, že nepůsobí roztříštěným dojmem – Zorn vší náhodě evidentně vymezil přísná prvotní pravidla. Poslouchejte radostně: já bych tomu říkal manická lounge music. 

Autor:  Petr Ferenc
 

Nové články v rubrice

Anketa

 

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2014 Český rozhlas