Kaytranada na nové desce nevystoupil ze zóny komfortu

8. červen 2016

Kdyby třiadvacetiletý montrealský producent Kaytranada vytvořil své slavné remixy tracků od Janet Jackson nebo Missy Elliott až dnes, zřejmě bychom se o něm jen tak nedozvěděli. Naštěstí vznikly v době, kdy SoundCloud ještě neuplatňoval tak přísná pravidla ohledně ochrany autorských práv, a Louis Kevin Celestin se tak mohl stát typickým příkladem beatmakera, kterému z ložnice na pódia pomohla právě zlatá éra zmíněného serveru.

Kaytranada vždy tak trochu toužil dělat rapové beaty, jeho zvuk byl na to ale až příliš taneční. Od počátku měl silný rukopis, ve kterém nezapře vliv legend, jako jsou J Dilla nebo Madlib. Ten mimo jiné tvoří speciálně upravený syntezátorový sample evokující spojení zvuku varhan a akordeonu. Bývá doplněn o chytlavé bicí, které v opakujících se rytmických schématech, představujících často nepřímý odkaz k jeho haitským kořenům, prostupují každou skladbou. A tak je tomu i na jeho debutovém albu 99.9%.

Deska se začala rodit už před dvěma lety, kdy Kaytranada podepsal smlouvu u britského labelu XL Recordings. Už tehdy ho štvalo, že je známý jen jako DJ a tvůrce remixů. Jeho snem bylo natočit album, které by bylo důkazem, že i jako producent může být schopným a nezávislým umělcem. Navzdory tomu zvolil na své debutové desce strategii četných spoluprací. Hostujícím interpretům, jako jsou třeba Aluna Francis z dua AlunaGeorge, jazzový kolektiv BadBadNotGood nebo kalifornský rapper a zpěvák Anderson Paak, se ale rozhodl příliš nepřizpůsobovat a místo toho je donutil hrát podle svých pravidel. Ta reprezentuje Kaytranadův typický zvuk, který je fúzí celé řady žánrů, od funku a soulu přes disko až k housovým beatem nasáklému R&B.

03644955.jpeg

99.9% představuje vyzrálý debut, na kterém ale Kaytranada nevystoupil ze své komfortní zóny. Ačkoli jeho osobní život je plný zvratů – nedávno jsme se v článku časopisu Fader mohli dočíst o jeho coming outu, v jeho tvorbě se toho moc nového neděje. Možná by pomohlo, kdyby měl na albu větší prostor čistě pro svou produkci, a mohl se tak aspoň občas vymanit ze zajetých kolejí. Kaytranada se ale na desce výrazně angažuje jen ve čtyřech skladbách z celkových patnácti. Ve zbylém čase se možná zbytečně schovává za hostující interprety, a přestože je zde věrný svému zvuku, nemá možnost naplno předvést svůj potenciál. Kaytranada proto i nadále zůstává tím výrazným producentem, kterému stále tak trochu chybí sebevědomí. A tak je i jeho debutová deska jako zábavný večírek, jehož hostitel se ale bojí ukázat.

Hodnocení: 75 %
Kaytranada – 99.9% (XL Recordings, HW&W Recordings, 2016)

autor: Daniela Kadlečková
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.