Kazeťákový šum Kalle z obýváku a temné ukolébavky Nod Nod

16. červenec 2014

Začátkem května vydalo táborské duo Kalle svoji debutovou kazetu Live from the Room, která je manifestem jednoduchosti a tvrdohlavosti. Poslední zmíněnou vlastnost sdílí i se zkušebnou s jindřichohradeckými Five Seconds to Leave. Z jejich společného jamování vznikli Nod Nod, kde smysl pro atmosféričnost „Sekund“ doplnila další kytara a nenahraditelná zpěvačka. Přestože se o kapele dlouho mluvilo i bez releasu, k vydání eponymní desky se dostali až teď.

Live from the Room není jen abstraktní slovní spojení, které by Kalle vybrali pro svou první kazetu náhodně, ale vystihuje esenci magnetismu skrývající se v ní. David Zeman a Veronika Buriánková si sedli doma v obýváku a naživo ji nahráli na čtyřstopý kazeťák, který David vyhrabal v internetových bazarech a následně ho opravil. Autentický zvuk nahrávky ale nenajdete na internetu, kde je očištěný od šumu. Zapsaný je na magnetofonových páskách vydaných v omezeném nákladu na vlastní pěst.

Není jednodušší kombinace než kytara a zpěv, přesto vás někdy dokáže právě tohle zasáhnout nejsilněji. Krásná barva Veroničina hlasu se skvěle doplňuje s gradujícími kytarovými motivy. Úvodní temnou píseň My Lost Child textem připomínající caveovskou poetiku Murder Ballads střídá intimní Fat Wizard, kde je ze společného refrénu cítit bezmezná důvěra jednoho v druhého. Triphopový beat v Black Water zas nezapře inspiraci Portishead. Po závěrečné Through the Tape doprovázené klavírem vydechnete a chvíli budete přemýšlet, co se to s vámi při poslechu dělo. A budete to chtít zažít znovu.

03149137.jpeg

Hodnocení: 90 %
Kalle – Live from the Room (DIY, 2014), 38 min.

Nod Nod vznikli někdy v době, kdy se rozhodli Five Seconds to Leave nahradit vokál Rebekah Del Rio ze soundtracku k Twin Peaks, který samplovali do vynikající skladby Seventh Wave na první (jinak čistě instrumentální) desce, hlasem Veroniky z Kalle. Tehdy ještě spíš z Veena, kde hráli společně s Davidem, a chtěli posbírat střípky toho, co kapela zanechala. Příběhy vytváří nejenom textem, ale i pomocí atmosférického kabátu ušitého z opakujících se riffů a stále se zrychlujícího tempa, které děj pohání jasným směrem. Skladby jsou tak lineárním vyprávěním, mnohdy bez refrénu jako záchytného bodu.

Řezavý riff otevírající první track Lullaby s agresivním řevem Veroniky se přelévá ve snovou melodickou pasáž s jemným zpěvem, který známe z Kalle. Klidné pasáže ale jenom vyvolávají napětí – s tímto mechanismem Nod Nod podobně pracují ve všech sedmi skladbách. Vrcholem desky je pak sedmiminutová Houses s dávkovaným napětím zasazeným do pečlivě vystavěné kompozice.

03165923.jpeg

Nod Nod tu jsou už dlouho, ale teprve teď je jejich existence hmatatelná. Nezbývá než doufat, že to neskončí jen jednou nahrávkou, jako to bylo kdysi u Veena.

Hodnocení: 85 %
Nod Nod – Nod Nod (DIY, 2014), 41 min.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.