Král EDM Calvin Harris kolem sebe vidí jen dolary

13. listopad 2014

Podle magazínu Forbes je skotský hudebník Calvin Harris už druhý rok po sobě nejlépe vydělávajícím DJem na světě, všechny tři jeho letošní singly doputovaly na britské číslo jedna a vysoko bodují i v konzervativním americkém žebříčku. Harris je jednoduše nejzářivější hvězdou globální taneční hudby a vysmívaného žánru EDM, které může konkurovat snad jen jeho francouzský kolega David Guetta. Recept na úspěch je přitom jednoduchý, tancechtivým fanouškům ordinuje osvědčené extatické euro-trance s relativně neokoukanými vokalisty, kteří pneumatickým beatům a syntezátorům dodají melodickou linku. Kdo by snad na jeho čtvrté studiové desce nazvané Motion čekal nějaké zásadní inovace, se zlou by se potázal.

Calvin Harris ale vždycky nebyl jen hezounek s vyrýsovaným hrudníkem a bobtnajícím kontem. V roce 2007 vstoupil na hudební scénu se svěžím albem I Created Disco, kde se uvedl jako sebeironický nerd zpívající funk-popové guilty pleasures jako Girls nebo Marrymaking At My Place. Deska vyloženě nezapadla, ale skutečný úspěch slavil Harris až s následným přímočařejším albem Ready for the Weekend a hlavně singlem I Found Love, který v roce 2009 napsal pro Rihannu. Potkává se v něm rave, trance a elektro s popovým vokálem a zrodila se tak formulka pro tzv. EDM – komerční dance music, která v následných letech ovládala žebříčky nejen v Americe.

Hned devět singlů z následné desky 18 Months bodovalo v britské Top 10, což se v historii dosud nepovedlo nikomu, byť spíše než o kvalitě materiálu to svědčí o Harrisově schopnosti důmyslně klonovat zmíněnou formulku. Tu prokazuje i v první půli nové desky Motion, kterou tvoří zaměnitelné vysokooktanové dupáky pro stadiony s vesměs prostinkými syntezátorovými motivy. Zdaleka nejzajímavější na nich je to, že přes blyštivý design tracků v nich vlastně vokalisté Hurt (Under Control), John Newman (Blame) nebo Harris sám (Faith) zní tak nějak smutně, jako kdyby chtěli z euforického rauše prchnout.

V druhé půlce desky má Harris k dispozici výraznější vokalisty, kteří trochu brzdí jeho beatový automat. Vzejde z toho asi nejlepší skladba alba Pray to God, natočená se sesterským triem Haim, a celkem tolerovatelný povinný rapový track Open Wide s Big Seanem. Příjemným osvěžením jsou i skladby bez vokálů jako Overdrive nebo Slow Acid s odkazy k devadesátkové taneční hudbě. Rozhodně tu ale nenajdete nic, co by současný mainstreamový pop posunulo někam, kde ještě nebyl. Zatímco zmíněný Guetta zkouší třeba roubovat na EDM americké country, Calvin Harris na albu Motion jen ždímá trend, který kdysi pomohl udávat. O nejlepší shrnutí desky se nakonec postará v poslední skladbě R&B zpěvačka Tinashe, když zpívá: „Všechno, co vidíš, jsou jen znaky dolaru.“

03249303.png

Hodnocení: 25 %
Calvin Harris – Motion (Universal, 2014)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.