Kubánskou rapovou vzpouru zhatil zbytečný americký sponzoring

16. leden 2015

Na předloňském ročníku festivalu Jeden svět byl uveden snímek režiséra Jesseho Aceveda s názvem Viva Cuba Libre: Rap Is War. V něm skrytými kamerami sleduje život kubánského rapového dua Los Aldeanos plný tajných, zadarmo odehraných koncertů, domluvených na poslední chvíli. Příběh inspirativní dvojice Alda a Biana Rodrigueze však v posledních týdnech dostal nečekaný zvrat.

Jak je vůbec možné, že Los Aldeanos mohli fungovat na totalitou svázané Kubě? Podle režiséra Aceveda prostě kubánské úřady zaváhaly. Než stihly zakročit, byli Los Aldeanos už příliš populární na to, aby s nimi udělaly krátký a tichý proces.

03294405.png

„Náš rytmus je úplně jiný, jazyk nás také odlišuje. Rap lépe plyne v angličtině, proto se zrodil v USA. Umírá ale na stejném místě, kde vznikl,“ říká ve snímku Aldo Rodriguez. Právě odtud přišel zásah do životů dvojice rapperů poté, co si jich povšimla Agentura Spojených států amerických pro mezinárodní rozvoj (USAID).

USAID byla založena prezidentem Kennedym a jedním z jejích stěžejních cílů je šíření demokracie a lidských práv. Přesto má tato agentura na pažbě i řadu bizarních, až děsivých zářezů. Jeden z těch podivnějších z poslední doby se týkal právě Kuby, kde se na počátku roku 2014 provalilo, že se USAID údajně pokusila za pomoci na míru vytvořené sociální sítě ZunZuneo spustit „kubánské jaro“ podle vzoru toho arabského.

Na konci loňského prosince pak tisková agentura AP odhalila, že USAID najala ředitele pro styk s veřejností srbského festivalu EXIT Rajka Božiće. Ten měl na Kubě zkontaktovat Los Aldeanos a přivézt je na EXIT festival. Na srbském festivalu pak duo rapperů mělo bez svého vědomí podstoupit tréninkový program, který by je připravil na jejich roli přirozených vůdců a společenských hybatelů.

03294407.png

Celá operace byla rozlousknuta kubánskými úřady pravděpodobně poté, co byl Božić zadržen na havanském letišti s flashdiskem obsahujícím jména několika svých spolupracovníků. Postupně se pro Los Aldeanos stalo koncertování prakticky nemožné, a proto se po několika měsících rozhodli uprchnout na Floridu. Počínání USAID odsoudili američtí politici z obou stran politického spektra. Senátoři Patrick Leahy a Jeff Flake ho označili za hloupé a lehkomyslné.

Celý případ je o to podivnější, že Los Aldeanos evidentně vzbuzovali v kubánské společnosti značné vlny i bez vnější mobilizace. Slova režiséra snímku Viva Cuba Libre: Rap Is War z rozhovoru v internetovém pořadu o dokumentárních filmech The Lip tak vyznívají o to ironičtěji: „Změna – kdekoliv, ale především na Kubě – musí přijít zevnitř. Problém je, že mnohdy když se snažíme na ně tlačit, poslat tam peníze nebo vojenské jednotky nebo cokoliv, způsobí to jenom větší chaos.“

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.