Hudba On Air14. září  2012 v 09:30  

LV – ztraceni v Africe

LV – Sebenza - Foto:  Hyperdub

LV – SebenzaFoto:  Hyperdub

Tavící tyglík londýnského klubového podzemí je sám o sobě hodně výživným soustem exotických rytmů – i přesto však mají mnozí hybatelé tanečního „hardcore kontinua“ (jak zní termín Simona Reynoldse pro hudbu vzešlou z raveové horečky devadesátých let) potřebu podnikat výlety za hudebními podněty a novými zvuky do světa – a to nejen třetího.

Nejčerstvějším příkladem budiž dubstepový pionýr Mala se svou kubánskou misí (za účasti známého DJského obrozence Gillese Petersona) za tamními hudebníky a producentské trio LV, které si na své aktuální album Sebenza na značce Hyperdub přizvalo hned několik výrazných postav jihoafrického hiphopového undergroundu. 

LV, tři kamarádi jak od Remarqua – Simon Williams, Will Horrocks a Gervase Gordon (který žil do 6 let právě v Jižní Africe), se na Goodmanově značce objevili již v roce 2007. O tři roky později zde poprvé dali průchod vášni pro aktuální flow černého kontinentu, když si na singl Boomslang přizvali rappera z Johannesburgu, který vystupuje pod rébusovitým jménem Okmalumkoolkat

Na desce Sebenza, jejíž název znamená ve svahilštině příznačně „práce“, začali prý dělat už tehdy; mezitím si však odskočili na label Keysound (patřící producentovi a hudebnímu publicistovi Martinu Clarkovi), kde vloni vydali album Routes. Šlo o ukázkový stylový průlet aktuálním zvukem klubového Londýna – a na desku už tehdy mocně přispěl svým hlasem a texty básník jihoafrického původu Joshua Idehen. Prokládat beaty mluveným slovem, rapem i zpěvem se triu LV evidentně zalíbilo – a ve všech skladbách na desce Sebenza tak figuruje přizvaný vokalista. 

Říci však, že přizvaní MCs – ať již jde o nejvíce angažovaného ohybače slov Okmalumkoolkata, nebo gurua jihoafrické nezávislé scény Spoek Mathamba a duo The Ruffest – jsou na desce „hostujícími vokalisty“, by bylo hrubé podcenění; v každé ze čtrnácti skladeb totiž tvoří veršopalba jednoho ze zmíněných subjektů nedílnou a často stěžejní součást celého tracku. 

Mnohdy ustupuje vysloveně strohá produkce v grimeovém duchu do pozadí před verbální jízdou, jako ve výtečném monologu Okmalumkoolkata v tracku Spitting Cobra; nejčastěji je však swingující garážový beat v roli funkčního podpůrného prostředku pro hutné texty oplývající nadsázkou i fonetickými dvojsmysly (viz skladba Animal Prints). 

Sebenza působí jako vzorové prolnutí jižního Londýna a jižní Afriky – těžko však říci, kdo má v pomyslném střetu navrch. Přestože jsou pod deskou podepsáni coby autoři LV, výsledný punc mezikontinentální směsi jí dodávají až kralující MCs, v čele s excelentním Okmalumkoolkatem. Na druhou stranu – i přes producentskou zručnost – neplýtvají LV nikdy beatovým zlatem a síla jejich podkladů tkví právě v uměřenosti, s jakou vytvářejí tracky doslova na míru jihoafrickému flow. 

Na albu Sebenza se potkává grime s kwaitem i špinavý slam s vyčištěným UK funky – namísto koloniálního záboru a přisvojení si či prostého kopírování minimálně zeměpisně vzdáleného stylu jde o ukázkovou elektronickou syntézu s přívlastkem 2.0. Možná právě proto, že zápas Londýn–JAR zde skončil vzorovou remízou. 

LV – Sebenza (Hyperdub, 2012) 

Autor:  Jan Bárta

Nové články v rubrice

  • 23. února  2017 v 09:20     AudioVideo  rubrika: Hudba On Air

    The Necks slaví na novince Unfold třicet let hypnojazzu

    Tři dekády už brázdí australské trio The Necks širými hudebními pláněmi mezi jazzem, improvizací a ambientem. Novinka Unfold potvrzuje jejich kultovní status a servíruje čtyři dlouhé skladby, sahající od jazzového trance...

     
  • 22. února  2017 v 10:20     AudioVideo  rubrika: Hudba On Air

    Jens Lekman: Možnost volby je úžasná věc

    Na novou desku Jense Lekmana jsme museli čekat celých pět let. Ve velmi otevřeném rozhovoru nám švédský písničkář přiznává, jak překonal autorskou krizi, a upřesní, co stálo za unikátními projekty Postcards a Ghostwriting,...

     
  • 22. února  2017 v 09:20     Audio  rubrika: Hudba On Air

    Strach, vztek a láska na berlínském festivalu CTM

    Již po osmnácté se v Berlíně, paralelně s festivalem Transmediale, uskutečnil i ojedinělý hudební festival. Původně Klub Transmediale, dnes už jen pod zkratkou CTM, dávno není jen doprovodným programem, je to regulérní...

     

Sledujte nás

Anketa

 

Další nabídka

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace