Merchandise nahráli upřímné svědectví z vlastního záhrobí

26. září 2014

Americké město Tampa je známé hlavně díky místnímu hokejovému týmu Lightning. Mezi muzikanty můžeme zařadit místní patrioty kapelu Merchandise. Aktuální album After the End se stalo vrcholem jejich dosavadní diskografie.

Pokud chcete mít kapelu s pevným zázemím, která se nerozpadne po první hádce, musí mezi jednotlivými členy fungovat chemie. Být hudebně propojeni je jedna věc, dát si po koncertě na baru panáka zase další. Žít ale společně pod jednou střechou, to je záležitost pro otrlé.

Floridští Merchandise zřejmě ponorkou netrpí. Během půl roku totiž ve sdíleném domě v Tampě nahráli a zprodukovali své čtvrté album After the End. S jeho příchodem také oznámili nový začátek kapely, která sice neměla změnit muzikanty ani jméno, ale více se přiblížit popu. I přes reklamní klišé ale lze dát Merchandise částečně za pravdu. Tedy – pokud znáte jejich dřívější alba, zejména pak loňské Totale Nite. Člověk, který s kapelou přišel prvně do styku, si ale musí vystačit s faktem, že průměrná délka skladeb se pohybuje kolem čtyř minut, což je v dnešní době sotva dostačující ukazatel.

Shodné příjmení není jediná věc, která spojuje floridskou kapelu s Deerhunter. Corridor, otvírák aktuálního alba After the End, se pocitově a částečně i zvukově překrývá se čtyři roky starým trackem Earthquake, v němž Deerhunter dokázali zachytit eskapistickou rozevlátost na cestě z města. Merchandise na After the End citlivě pracují s odkazy svých oblíbenců, ať už zrovna Carson Cox vyvolává ducha Jasona Moliny, nebo teskně tančí mezi hopsavými melodiemi jako Morrisey v nejlepších chvilkách The Smiths. Snad jen v houpavé Looking Glass Waltz se Coxův hlas až příliš zabarví tónem zapřisáhlého kritika čehokoli. Na zbytku alba ale dochází jen k stravitelným překryvům, které není třeba brát jako synonyma pro tvůrčí výpadky doháněné epigonstvím.

03215077.jpeg

Hudebně upřímní Merchandise si naštěstí nekladou za cíl vyjet ze známých kolejí nebo přijít s ohromujícím aranžmá. I proto je After the End příjemným zážitkem a albem, které se dokázalo obejít bez manýr a afektovanosti projevu. Komu by pak vadilo, že úvodní melodie singlu Little Killer zní jako libovolný track z repertoáru The Cribs?

Hodnocení: 70 %
Merchandise – After the End (4AD, 2014)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.