Moderat začínají nudit, nejsou ale beznadějný případ

28. duben 2016

Jejich turné bývají často během chvíle vyprodaná a dá se očekávat, že i o červnový koncert v Lucerně, na kterém Moderat představí novinku III, bude obrovský zájem. Přijetí třetí studiové desky německé elektronické superkapely je ale zatím spíš rozpačité a vlažné.

Moderat brali Sebastian Szary, Gernot Bronsert a Sascha Ring vždy trošku jinak než své domácí projekty Modeselektor a Apparat. První dva jmenovaní si udělali jméno skrze německou klubovou scénu a zejména pak tandem labelů Monkeytown Records a 50 Weapons, které se rázem staly klíčovými kolektivy evropské elektroniky. Ringova sólová tvorba má zase blíž k tanečnímu písničkářství.

O Moderat se dá bez výčitek mluvit jako o jednom z nejúspěšnějších představitelů současné IDM.Popularita projektuv mnohém zastínila sólové kariéry obou subjektů. Díky několika snadno zapamatovatelným hitům, jako Bad Kingdom nebo Rusty Nails, se Moderat vyšvihli do širšího povědomí lidí, kteří jinak elektronickou hudbu sledují jen sporadicky nebo vůbec. Body u hudební kritiky zase v době vydání eponymního debutu nahnali kombinací dusavých beatů a vzdušných zvukových ploch nebo povedenými dancehallovými featuringy. Druhá deska z roku 2013 podtrhla trend vysledovatelný už na debutu. Tu do svého zvuku implantovali breakbeatové kotrmelce, tu zase jejich skladby připomínaly texturální post-minimal techno, příklon k popu a sevřenější formě byl ale čím dál evidentnější.

Zároveň nelze úplně opomenout poznámku jednoho hudebního kritika, že kvalita desek Moderat je tím vyšší, čím méně na nich Apparat zpívá. Právě jeho vokální eskapády mnohdy shazují Moderat do průměrnosti a platí to i pro novinku III, na které už se rozezpívalo celé producentské trio. Pulsující beaty šly stranou ve prospěch subtilnějšího zvuku. Ten ale není bezdůvodný, introvertní deska vznikla po autonehodě, která Ringa potkala po vydání druhého alba.

03617029.png

Problémem aktuální nahrávky je, že se často snaží znít jako kompromis mezi klubovou rozevlátostí a sešněrovaným popem. Moderat se ale moc nedaří sedět na obou židlích zároveň a nervózně skáčou z jedné na druhou. O to víc jim ale sluší, když se bez bázně pustí do ambientnějších tracků, jako je závěrečný Ethereal, dávající naději, že Moderat stále umí skládat skvělé písně, které vůbec nepotřebují beaty.

Hodnocení: 65 %
Moderat – III (Mute/Monkeytown, 2016)

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.