Na Radio Wave Stimul Festival přijede hvězda globalizovaného popu Lafawndah

5. květen 2016

První Radio Wave Stimul Festival roku 2016 přiveze v sobotu 7. května do smíchovské MeetFactory náklad sonického dobrodružství v podobě toho nejaktuálnějšího, co se momentálně děje na průsečíku klubové taneční hudby, globalizovaného popu a R&B. V české premiéře vystoupí Lafawndah – vycházející hvězda britského labelu Warp, která svůj zvuk staví na kombinaci středovýchodních nebo karibských rytmů s klubovými vibes. Spolu s ní vystoupí londýnská producentka Throwing Shade z labelu Ninja Tune a šedá eminence aktuální klubové scény Total Freedom.

Jedna z nejčerstvějších akvizic legendárního labelu Warp, egyptsko-íránská zpěvačka a producentka Lafawndah prý prožila svůj formující moment na jedné berlínské party, kde zaslechla turecký taneční beat. Okamžitě jí bylo jasné, že právě přes tenhle zvuk chce zpívat. Natočila si úryvek na telefon a později jej transformovala do skladby Tan, která vyšla na stejnojmenném EP začátkem letošního roku. Až později zjistila, že právě tenhle taneční rytmus slouží tureckým válečníkům k navození bojové nálady. Všudypřítomný pocit nebezpečí umocňuje i obal její desky, na kterém polyká dýku: pomocí téhle vizuální metafory chce Lafawndah zdůraznit, že jediná fungující životní strategie spočívá v permanentním boji.

Exotické rytmy a motivy jsou u Lafawndah, která se narodila v Íránu, vyrůstala v Paříži a nějakou dobu žila v Mexiku, zásadní složkou hudby – nenajdeme u ní ale ani stopy laciné kulturní apropriace nebo snahy ozvláštnit svoji hudbu neobvyklým soundem. Ve skutečnosti je prý pro ni exotická západní pop music, kterou během dospívání vůbec neposlouchala a na kterou nejsou její uši vůbec naladěné – po prarodičích zdědila lásku k tradiční perské hudbě a postupem času do sebe absorbovala i mexickou salsu.

03523154.jpeg

Unikátní koktejl, kterým se prezentuje dnes, ale vznikl v době, kdy se přestěhovala do New Yorku a začala spolupracovat s producenty jako Teengirl Fantasy nebo L-Vis 1990 – v okamžiku, kdy do zmíněných perských nebo karibských motivů přimíchala minimalistické klubové basy, vzniklo něco, co můžeme bez nadsázky označit za globalizovaný pop budoucnosti. Lafawndah cíleně rozpouští jakékoliv geografické hranice s takovou samozřejmostí, že se tomu momentálně málokdo vyrovná.

Eponymní EP, které předcházelo jejímu letošnímu releasu u Warpu, vydala Lafawndah v roce 2014 a okamžitě si vysloužila přirovnání k FKA twigs – a to nejenom kvůli výrazné pódiové prezentaci a zálibě v kreativních kostýmech. Vizuální složku, zachycenou v bezmála afrofuturistických videoklipech, dotáhla k dokonalosti společně s vydáním zmíněného EP Tan. Tím si definitivně otevřela bránu do velkého světa a dostala se třeba ke spolupráci s futuristickou R&B zpěvačkou Kelelou.

V autorském playlistu na Spotify, ve kterém Lafawndah představuje hudebníky, kteří ji při tvorbě EP ovlivnili, najdeme Laurie Anderson, Ninu Simone, ale třeba i Rihannu. Stejně jako je minialbum rozkročené v žánrech, ve kterých se nepočítá s dělením na alternativu a mainstream, je ambiciózní i v textech. Dokonalá oscilace mezi intimními osobními promluvami a širším společenským kontextem je snad nejlépe zachycená v tracku Town Crier, který vznikl po návratu do Íránu v době, kdy tam probíhala Zelená revoluce, a který můžeme chápat jako zprávu o zneužívání v partnerském vztahu i jako obžalobu státní oprese.

Tematizování všech možných forem útlaku, ať už na rasových, nebo genderových základech, je ostatně pro celé EP stěžejní. Co dělá z Lafawndah jednu z největších nadějí současné hudby, je způsob, jakým se jí podařilo univerzální témata aktualizovat prostřednictvím unikátního zvuku. Ten si bere svůj podíl z R&B, klubové hudby a blízkovýchodních motivů a i díky obrovsky sebevědomému zpěvu tvoří něco, co jsme ještě nikdy neslyšeli.

Throwing Shade
Do širšího povědomí vstoupila londýnská producentka Throwing Shade coby hlas za hyperpopovou Sophieho hymnou Lemonade, Nabilah Iqbal se ale na scéně pohybuje už více než tři roky. Za tu dobu se stihla propracovat až do sestavy populárního labelu Ninja Tune, pod jehož záštitou letos vydala pětiskladbové EP House of Silk. To představuje přitažlivou kombinaci odosobněných vokálů, melancholických tanečních beatů a popových skladeb ovlivněných estetikou sociálních sítí a nových způsobů mezilidské komunikace. Hudba Throwing Shade funguje na více rovinách, je ale až překvapivě snadné u ní zapomenout na svoje okolí.

Total Freedom
Šedá eminence aktuální klubové scény a zakládající člen legendárního kolektivu Fade To Mind Ashland Mines, který vystupuje pod jménem Total Freedom, patří mezi nejoceňovanější a nejpoučenější DJs současného elektronického undergroundu. Jeho sety, vyznačující se nezapomenutelnou selekcí, můžeme vnímat jako hyperaktivní dekonstrukci funkčního klubového zvuku. Total Freedom v současnosti hraje spíš výjimečně, jeho vystoupení v rámci Radio Wave Stimul Festivalu tedy bude jednou z mála příležitostí, jak zažít jeho unikátní a osobitý přístup k hraní.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.