Petr Vrba coby elektrický trumpetista i rockový romantik

18. leden 2017

Příkladná divočina tria Poisonous Frequencies a romantické písně tria Rouilleux. Výrazná postava domácí improvizační scény Petr Vrba se na dvojici vinylů z konce loňského roku představuje v rolích trumpetisty i bubeníka.

Dvě alba, která se mi ocitla na otáčecím stole, mají společné to, že vyšla v tuzemsku, na vinylu kombinovaném s možností stažení za libovolnou cenu, a hlavně to, že na obou účinkuje Petr Vrba. Toho známe především jako hráče na trubku a vibrující reproduktory, na nichž mu šelestivě tančí kdeco od zrnek rýže přes párátka až k pingpongovým míčkům.

Především je ale Petr Vrba hudebníkem, jenž na tuzemské scéně nejvýrazněji reprezentuje étos současné západní improvizace a její oblibu v ad hoc sestavách, mezinárodní výměně a neustálém vytváření nových a nových skupin. Ty z velké části již nefungují jako regulérní kapely, ale jako průsečíky, v nichž se jednou za čas sejde několik z improvizačních harcovníků, kteří mají každý svou vlastní přehršel dalších sestav a zážitků. Identita podobných těles pak samozřejmě nevzniká nekonečnými hodinami ve zkušebně ani na dlouhých turné, ale setkáním tady a teď, do kterého všichni hráči vnášejí svou hudební minulost i to, co zažili odposledka.

Podobný přístup bývá kritizován za údajnou povrchnost, díky níž to nakonec všechno zní stejně, sám Petr Vrba v této strategii ale vidí svébytný étos – improvizátor musí být schopen rychlých rozhodnutí, nést za každé z nich kůži na trh a být schopen neustále naslouchat, hodnotit a smysluplně reagovat. „Představ si, že by k takové zodpovědnosti za každé svoje slovo byli nuceni třeba politici,“ napsal mi jednou.

03783283.jpeg

V triu Poisonous Frequencies, jehož debut Torschlusspanik vyšel koncem října u Meterorismo Records, se Vrba sešel s jedním z majitelů labelu, (zdaleka nejen) kytaristou Tomášem Procházkou, a rakouským bubeníkem Didim Kernem. Několik vystoupení – a bylo jasné, že tahle sestava si zaslouží název a opakované inkarnace koncertní i studiové.

Trojice, která svou kytaru, trumpetu a bicí mohutně doplňuje a zkresluje nejrůznějšími ohýbači zvuku na elektriku, vytváří působivý nářez, v němž se všelijak destruovaný improvizovaný rock střídá s tiššími pasážemi z šelestů, bručení a cinkání. Po celých čtyřicet minut jsme vystaveni atakům bujnosti, s jakou trojice všehoschopných instrumentalistů ničí rockový kánon, přechází z breaku do breaku, šmodrchá příslovečné kličky na kapesníku a zjevně se u toho královsky baví. Tak známe Poisonous Frequencies z koncertů, tak je slyšíme i na debutovém albu, které bylo nahráno u Ondřeje Ježka ve studiu Jámor. A zde je má jediná výtka – ten zvuk je vzhledem k žánru a nasazení kapely možná až příliš čistý. Trocha špíny a punkových pih by celku v mých uších přidala na půvabu. Třeba trio příště vydá záznam živý, méně učebnicový.

Písničkářství z mlhy

Rouilleux byl původně sólový projekt Luboše Rezka, jehož snahu snoubit rockové písničkářství s noiseovou improvizací známe z již neexistujících The Ruin of Ruins. Na druhém albu ale už Rouilleux byli tři. Martin Sýkora se stará o baskytaru a syntetizér, Petr Vrba kromě trubky a klarinetu i o bicí nástroje. Na novince The Spoils vydané společnou péčí Polí pěti a Vrbovy značky Unusual Records se sestava nemění.


The Spoils, to jsou tři písně na jedné straně velké desky, druhá strana i obal jsou zasvěceny výtvarnu, při němž si na své přišla zejména plechovka s červenou barvou – pozor, trochu se odlupuje a ulpívá na všem, co s ní přijde do styku. Třeba na žlutém obalu alba Poisonous Frequencies, které mi v hromádce psaveckých povinností leží hned vedle.

Poslech alba je ovšem lahůdkový. Všechny tři písně se nesou ve středním tempu, mají líně chytlavé melodie, které se bezvadně broukají, a chlubí se aranžérskou schopností udělat z mála opravdu hodně. Rezek je z těch písničkářů, kteří přísahají na unavený vokál, rozostřenou kytarovou mlhu, úsporný rytmus bez fintiček a kompoziční strohost, což je přístup, který vyznává již desítky let kdekdo – svou pionýrskou roli zde sehráli mimo jiné Velveti a Sonic Youth –, Rouilleux těmihle nepřekvapivými zbraněmi ale umí zachrastit opravdu působivě.

V prvním čísle exceluje Vrbova romantická trumpeta, druhá píseň staví drásavý zpěv na pozadí šumivého kolovrátku – že by hostující k!amm s elektronikou? –, ve třetí je písňová struktura košatější a z folkové baladičnosti kapela přejde do vazbícího hlukového nářezu. A víc toho vlastně není potřeba, takhle povedených skoro osmnáct minut bohatě stačí.

03783284.jpeg

Petr Vrba je hlavní postavou této recenze proto, že se ve stejném čase podílel na dvou tolik odlišných albech, nikoliv proto, že by na nich hrál prim. V Poisonous Frequencies je rovnocenným členem trojice, v řadách Rouilleux dává své hudební schopnosti do služeb frontmanových písní. Spočítáme-li hráče na obou albech, můžeme říci, že je jedním ze sedmi statečných.

Poisonous Frequencies – Torschlusspanik (Meteorismo Records, 2016)
Hodnocení: 70 %

Rouilleux – The Spoils (Unusual Records + Polí5, 2016)
Hodnocení: 70 %

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.