Popový producent Danny L Harle: V hudbě jsem tak trochu outsider

18. leden 2017

Jedním z hlavních gratulantů na 11. narozeninách Radia Wave byl i ostrovní elektronický producent a jedna z vůdčích postav kontroverzního kolektivu PC Music Danny L Harle. Klasicky studovanému muzikantovi se poslední dobou dostává stále více pozornosti i v klubovém světe, zejména pro jeho spolupráci s popovými hvězdami první třídy, jako jsou Carly Rae Jepsen nebo Charli XCX. Fanoušci devadesátkového tanečního revivalu zase nedají dopustit na jeho epické, trancem nasáklé balady, kterých si dosytosti užili návštěvníci párty v pražské MeetFactory.

Hudební prostředí, ze kterého pocházíš, není zrovna klubové přesto jsi momentálně jedním z nejzajímavějších jmen na tzv. taneční scéně a remixují tě takové klubové legendy jako DJ Zinc nebo DJ Q. Jaké to je, být tak trochu outsiderem v tomhle světě a v čem to může být ku prospěchu?
Já jsem vlastně tak trochu outsiderem všude, v každém hudebním poli, kam vkročím. Když jdu teď na klasický koncert, ptají se mě: „Takže ty teď děláš pop?“ Když jdu do klubu, říkají: „Aha, takže ty teď děláš tu podivnou hudbu.“ A když jsem na popové session, všichni si obvykle myslí, že jsem „ten, co dělá klasickou hudbu“. Myslím si, že je docela prospěšné, necítit se v žádné pozici příliš sebejistě a komfortně, protože pak se může člověk v tom, co dělá, dál posouvat. Každopádně, mně tohle nikdy nehrozilo, protože jsem se komfortně vlastně necítil nikde a nikdy.

Jsi jednou z čelních postav kolektivu PC Music, jehož fungování se do značné míry liší od většiny ostatních labelů. Je za existencí PC Music nějaká skrytá dynamika?
Všichni v PC Music k sobě tíhneme přirozeným způsobem. Není to tak, že by to snad někdo předem nastavil – prostě toho máme doopravdy hodně společného a zároveň mezi sebou vedeme často velmi zapálené debaty. Oním hnacím motorem pro nás byl vždy pocit, že je toho tolik co dělat. Máme spoustu nových nápadů a v poslední době také skvělou příležitost je všechny realizovat. Myslím, že žijeme ve velmi vzrušující době.

03782410.jpeg

Od svého počátku bylo PC Music pojímáno především jako čistě internetový projekt, ale poslední dobou se z online prostředí vydáváte čím dál tím víc do tzv. skutečného světa, pořádáte množství showcaseů a dalších akcí. Jde o přirozený vývoj, nebo šlo do značné míry spíše o nutnost? A jak se s tím zvládate popasovat?
Většina lidí vidí elektronickou hudbu předváděnou na živo coby dost spornou záležitost. Jde vlastně o poměrně starý generační problém spočívající v tom, že vlastně nehrajete na žádný hudební nástroj – tedy pokud nejste doopravdy zručným a talentovaným DJem, jako je třeba právě Zinc. S PC Music se snažíme brát naše živé vystupování především jako zábavu než řešit, „zda bysme na stagei měli něco dělat“. Jako když Kurt Cobain při vystoupení Nirvany v Top of the Pops prostě jen držel kytaru a rezignoval na napodobování kytarového sóla z playbacku, když to musel celé jen „hrát“. Proč taky něco předstírat? A když už něco předstíráš, proč si z toho neudělat legraci?

Spolu s PC Music jsi poslední dobou poměrně zdařile pronikl do popového průmyslu. Ovlivnila spolupráce s hvězdami jako Carly Rae Jepsen nebo Charli XCX tvůj pohled na to, jak tohle odvětví vlastně funguje?
Abych byl upřímný – bylo to přesně tak, jak jsme to plánovali a jak se to právě ve skutečnosti děje. Vlastně nevím o nikom, kdo by dělal něco podobného jako my – tedy přistupoval k pop music s touhle outsiderskou perspektivou. Jasně, je spousta lidí, kteří se vrhli do skládání pop music ze zcela odlišných východisek a zázemí – ale to, o co šlo nám, bylo vyabstrahovat z pop music její samotnou ideovou podstatu a principy a přistupovat k ní z pohledu umělecké avantgardy. Je to jako první část velkého plánu.

Plánu na ovládnutí světa, předpokládám?
Ne nutně.

03782429.jpeg

Tvůj souputník SOPHIE mi v rozhovoru řekl, že „pop music by měla být ultimátní formou zábavy“. Co by z ní udělalo ultimátní formu zábavy pro tebe?
S tou myšlenkou souhlasím. Myslím si, že pop music je nejextrémnější forma hudby, která promlouvá nejhlasitěji k největšímu množství lidí. Není to žánr, ale svého druhu kritérium pro přístup k hudbě jako takové – pro mě by to k naplnění jejího plného potenciálu ale chtělo zapojit ještě extrémnější nápady. Do určité míry už se tak děje, aniž by si toho spoustu lidí vůbec všimlo – nicméně opravdovou výzvou je skrze pop music přimět lidi k zamyšlení nad tím, co to vlastně hudba je, a k snaze pokusit se tyto pocity nějak analyzovat. Nemám tím na mysli, že bych chtěl někoho vzdělávat, stále mi jde především o zábavu – jen bych rád do pop music také dostal hudbu, která mi přijde doopravdy zajímavá.

Na narozeninách Radia Wave jsme byli opět svědky tvého přerodu ze sympatického Dannyho L Harlea v monstrózní párty individuum jménem HUGE Danny. Jaká bude tvá finální podoba? A jsme na ni vůbec připraveni?
Budu to pořád já – jen silnější. A ještě víc HUGE.

03782412.jpeg

autor: Jan Bárta
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.