Post-rocková odysea 65daysofstatic v nekonečném vesmíru hry No Man’s Sky

26. srpen 2016

Nedávno vypuštěný titul No Man’s Sky měl být jednou z nejlepších her za poslední roky, pár týdnů po vydání se ale zdá, že hype byl poněkud přemrštěný. Nicméně i tak lze na možná zpackané hře nalézt aspekt, který vyzdvihuje snad každý, kdo s No Man’s Sky přišel do styku – soundtrack od britské post-rockové legendy 65daysofstatic, která se nechala vývojáři z Hello Games přesvědčit, aby rozezněla rozlehlý herní vesmír.

Tvůrci No Man’s Sky vzbudili velká očekávání dávno před vydáním samotné hry. U observačních gamesek hraje klíčovou roli atmosféra, bylo tedy nutné vybrat vhodnou zvukovou kulisu pro bezcílné bloudění nekonečně generovaným kosmem. Takovou, která bude schopna postihnout široké spektrum vizuálních vjemů od takřka nehybných hvězd přes vesmírnou bitvu po prozkoumávání nově objevené planety s nevídanou flórou. A snad žádný hudební žánr si o propojení se sci-fi světem neříká tolik, jako mnohými pohřbívaný post-rock.

Celkem logicky tak padla volba na skupinu 65daysofstatic. Ta před pěti lety z vlastní iniciativy natočila alternativní soundtrack k sedmdesátkovému sci-fi filmu Silent Running, který vedle studiovek The Fall of Math a We Were Exploding Anyway dosud kompletoval pantheon nejvýraznějších alb sheffieldské čtveřice.

03692312.png

Uzavřené instrumentálky od 65daysofstatic se v samotné hře štěpí na hudební atomy. Díky generativnímu systému Pulse, dnes hojně využívanému v herním prostředí, se pak skládají zpátky dohromady podle toho, kde se člověk v rozlehlém vesmíru zrovna nachází. Zvukových prvočinitelů přirozeně není tolik jako planet v No Man’s Sky – nahrát řádově triliony zvuků by jim pravděpodobně zabralo několik životů.

Ačkoli je No Man’s Sky rozporuplnou a podle mnohých nedodělanou hrou, které chybí komplexní herní zážitek, její soundtrack funguje rozložený na prvky během nekonečných space-tripů i jako regulérní dvojalbum No Man’s Sky: Music For An Infinite Universum. Tomu na rozdíl od hry nelze příliš vytýkat mělkost, post-rockové řemeslo naučilo 65daysofstatic skládat skladby lehké jako vítr a ostré jako samurajský meč. Tracky jako Red Parallax se podobají ledovcům, u kterých si nikdy nemůžete být jistí, jak velká část zůstala pod hladinou. To samé platí i o druhém albu, které je tvořeno syrovějšími písněmi než éteričtější „jednička“.

Těžko přinést něco nového do žánru, který už má svou zlatou éru za sebou. Soundtrack No Man’s Sky: Music For An Infinite Universum ale nemusí nikoho přesvědčovat o smyslu své existence. Pokud by byl post-rock definován jako meditativní odysea s ostrými dějovými zvraty, těžko by tuláci po hvězdách v No Man’s Sky našli lepšího hudebního průvodce. Šanci stát se kultovním soundtrackem mu ale trochu kazí to, že převyšuje kvality samotné hry.

Hodnocení: 90 %