Proč o Flaming Lips mluvíme už 34 let. A ještě dlouho budeme

13. únor 2017

Američtí rockeři The Flaming Lips jsou na hudební scéně tři a půl dekády a ani poslední deska Oczy Mlody nenaznačuje, že by jejich trip plný drog, experimentů a místy ne úplně podařených alb měl skončit. Proč o nich ale budeme mluvit i dlouho po tom, co se z vlivu jejich tvorby jednou vyspíme?

Protože se Flaming Lips ze škatulky vykroutí dříve, než je do ní stihneme zařadit

Oklahomská kapela na svých čtrnácti studiových albech dokazuje, že patří k mistrům převleků. Když v roce 1986 vtrhli na hudební scénu s první deskou Hear It Is, celkem přirozeně zapadli do tehdy nastupující vlny alternativního rocku v čele s R.E.M. nebo Dinosaur Jr. V roce 1993 zabodovali s hitem She Don’t Use Jelly, nicméně žádné z prvních sedmi alb nenaznačovalo, že by Flaming Lips měli být novým zázrakem kytarové scény. Po odchodu původního kytaristy Ronalda Jonese vycítila kapela šanci vyjet ze starých kolejí a pustit se do experimentů. Co začalo deskou Zaireeka (1997), bylo dokonáno kultovní nahrávkou The Soft Bulletin (1999).

„Byli jsme jen obyčejnou rockovou kapelou, co zněla stejně jako ostatní kapely té doby, měli jeden velký hit a náš největší génius byl závislý na heroinu,“ vzpomíná zpěvák a multiinstrumentalista Wayne Coyne. Důraz na velkolepou skladbu songů a experimentování s nahrávacími postupy desce vysloužilo přirovnání k legendární nahrávce Pet Sounds a Flaming Lips se stali novodobými guru psychedelie a lehkovážnými hipíky, kteří s každým dalším albem posunují laťku zase o něco výše. Vrcholem jejich současného zvuku je elektronikou prorostlá hlukově-ambientní deska Terror, ze které zvukově vychází i nejnovější přírůstek Oczy Mlody.

Protože kolaburují s každým a nebojí se tím naštvat i ty nejvěrnější fanoušky

Pitchfork jednou napsal, že David Byrne bude kolaborovat s každým za balíček chipsů. Flaming Lips tohle přirovnání posunují ještě dále a odbyli si spolupráci s řadou umělců napříč žánry. Výčet obsahuje jména jako Kesha, Phantogram, Nick Cave, Neon Indian, Moby, MGMT, Beck, Bon Iver, Henry Rollins nebo Tame Impala. Nikdo z nich však fanoušky nepobouřil tolik jako bývalá Disneyho princezna Miley Cyrus.

<iframe src="https://player.vimeo.com/video/100885420" width="640" height="360" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

Mezi fanoušky rockové hudby není zrovna oblíbená a mnohé z nich donutila nad Lips zlomit hůl. „Pokaždé, když udělají něco cool, udělají i něco hrozně debilního,“ okomentoval to jeden z nich na svém blogu. Nicméně Coyne v Miley Cyrus spatřil někoho, kdo dokáže jejich vlastní limity posunout ještě dále. „Nemá žádný filtr… ovlivňuje nás více než my ji,“ dodává obdivně.

Protože předělávají kapely, které si nikdo jiný předělávat netroufne

Flaming Lips prosluli tím, že se nebojí neortodoxním způsobem sahat na největší klasiky hudební historie. Nutno ovšem říct, že ne vždy jejich nadšení sdílí i ostatní. Pod rukama jim prošly milníky interpretů jako Queen, The Who, Black Sabbath, T-Rex nebo David Bowie, největší kontroverze však dodnes vyvolávají předělávky kompletních alb The Dark Side of the Moon od Pink Floyd a Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band legendárních The Beatles. Ani jeden z projektů u hudebního tisku neuspěl, a přestože je jejich interpretace na sto honů vzdálená původním originálům, bylo Lips často vyčítáno, že zkrátka nevyužili potenciál, který obě desky nabízí.

Problémem obou desek není jejich výsledná podoba, jako spíš zarputilost veřejnosti, která nápad rekonstrukce kultovních nahrávek odsoudila už z principu. Flaming Lips jsou jedni z mála, kteří necítí respekt ani před popkulturními modlami velikosti The Beatles, nebojí se rozložit jejich původní koncept na kousíčky a poskládat z něj jednu z nejoriginálnějších cover desek v historii.

03799329.jpeg

Protože natočili album Zaireeka a píseň trvající 24 hodin

Flaming Lips si tak očividně rádi potrpí na lámání rekordů a vydávání se směry, které ještě nikdo před nimi neprošel. Výše zmiňovaná deska Zaireeka je dodnes jedním z nejzajímavějších experimentů na hudebním poli. Stopy desky jsou rozděleny na čtyři nosiče, takže pokud si ji chcete poslechnout celou, musíte všechny vinyly pustit ve stejný moment. Dodnes se tak pořádají poslechové párty, kde si celou desku Zaireeka můžete vychutnat skupinově. Krom toho, že Lips prolomili světový rekord v počtu odehraných koncertů za dvacet čtyři hodin (osm!), stejně dlouhou dobu trvá i jejich píseň 7 Skies H3. Když vyšla na fyzickém nosiči, byla k dostání za pět tisíc dolarů. Proč tolik? Kompakt byl uschován v pravé lidské lebce.

Protože jejich stadionová show patří k největším cirkusům současného rocku

Dodnes si přesně vzpomínám na moment, kdy se mi zastavilo srdce a málem jsem se štěstím rozbrečel. Nástup Flaming Lips v londýnské Brixton aréně hned v úvodu korunovala exploze konfet a světelných efektů, na Race For The Prize na pódiu vytrsával zelený marťan, nad dlaněmi přihlížejících poletovaly obrovské stříbrné balóny, Coyne se vznášel na vyvýšených konstrukcích a místy zase tísnivá projekce připomínající filmy Gaspara Noého nahrazovala absenci tanečních drog. Flaming Lips své koncerty staví na přeplácaných dekoracích a nevkusných kostýmech, přesto je návštěva jejich vystoupení zážitkem z jiné dimenze.

Protože na Oczy Mlody jako padesátníci opět posunují hranice

03799398.jpeg

The Spiderbite Song z The Soft Bulletin je ve skutečnosti příběhem o tom, jak kytarista Steven Drozd v důsledku užívání heroinu málem přišel o ruku. Drogy hrály v hudbě Flaming Lips roli odjakživa a i díky nim je obrazová paleta jejich tvorby kapitolou samou o sobě. Coyne sám přiznává občasné užívání MDMA a kokainu a říká, že „drogy jsou probuzením pro vnímání hudby a umění“. Ostatně polské pojmenování novinky Oczy Mlody zvolili podle toho, že při vyslovení připomíná název drogy, a polské názvy songů jsou inspirovány knihou, kterou Wayne našel v antikvariátu.

I když se Coyne LSD údajně vyhýbá, Oczy Mlody jsou jedním z nejpsychedeličtějších momentů jejich dosavadní tvorby. Flaming Lips dokonávají to, co začali na Terroru, a téměř úplná absence akustických bicích i basy dělá z Oczy Mlody temnou syntezátorovu pouť po útrobách lidské mysli s fantaskními výjevy na pozadí. I když sestavě Flaming Lips táhne na šedesát, zase vydali album, které posunuje jejich hranice. A není důležité, jestli se vám to líbí, nebo ne. Přítomnost Miley Cyrus v závěrečné We A Famly jen dokazuje, že Flaming Lips přišli z dimenze, kde je důležité dělat věci tak, abyste byli spokojení hlavně vy samotní.

Flaming Lips – Oczy Mlody (Warner Bros., 2017)

autor: Jakub Šponer
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka