Producent Boots se na debutu AQUARIA potápí bez rukávků

26. listopad 2015

Dokud nezačal pracovat pro Beyoncé, byl Jordan Asher jedním z mnoha newyorských číšníků, kteří sní o hudební kariéře. S trochou štěstí se ale dostal k obrovské šanci, kterou zužitkoval, a po dvou letech od producentského milníku a jednom mixtapu přichází s vlastním debutem.

Vystoupit ze stínu slavnějších kolegů a osamostatnit se je asi jako odstěhovat se od rodičů do svého prvního podnájmu – dá se to, ale ze začátku budou trošku skřípat kolesa. Ví to i Jordan Asher alias producent Boots. Jeho první velké krůčky byly spjaty s eponymním albem zpěvačky Beyoncé, na němž se producentsky podílel v drtivé většině tracků. Jak se ale dostal do hvězdných „credits“ vedle jmen jako Pharrell Williams, Timbaland nebo Ammo, zůstává i po dvou letech záhadou. Sám Boots totiž při rozhovorech krčí rameny a tvrdí, že to je otázka za milion.

Čtěte také

Asherovo portfolio se navíc rozrostlo o dva další výrazné zářezy. Dvojici El-P & Killer Mike pomohl s albem Run the Jewels 2 i remixovým úletem Meow the Jewels, selfmade woman FKA twigs zase zprodukoval její třetí EP M3LL155X.

Rok starý mixtape WinterSpringSummerFall byl manifestací eklektického přístupu, za nějž si Boots vysloužil přirovnání k ranému Beckovi. Talentovaný hudebník na vzestupu okořenil multižánrový guláš řadou hvězdných featuringů, za které by se nemusel stydět ani Kanye West – na mixtapu se postupně představili Shlohmo, Kelela, Son Lux, Sia nebo zmíněná Beyoncé.

Pokud byl WinterSpringSummerFall hlavně o rapu, na debutové desce AQUARIA klade Boots daleko větší důraz na zpěv. A to je tak trochu problém. Silné beaty prořezané všudypřítomnými kytarovými riffy à la Nine Inch Nails šlapou jako švýcarské hodinky, Asherův vokál ale nedokáže pokaždé zdatně sekundovat. A nejvíce tím trpí titulní track s hostující Angel Deradoorian a nicneříkající chilloutovka Earthquake.

03519372.jpeg

Celá AQUARIA je vlastně prapodivnou chytrou horákyní, která na sebe navlékla od každého trošku. Kouzlo rozmanitosti sice působí, i díky producentskému přispění El-P, na některých místech se ale barevná mozaika začne rozpadat. AQUARIA tak místo vynikajícího debutu budí spíše dojem přetaženého, ale veskrze solidního EP, jehož největším problémem je, že nedokáže chvíli stát na místě. Boots přitom ve skladbách jako Oraclies nebo Dead Come Running, napsaných po osobní zkušenosti s třemi autonehodami, dokazuje, že má talent tvořit výjimečné kousky.

Hodnocení: 70 %
Boots – AQUARIA (Columbia Records, 2015)

Čtěte také

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.