Projekt Kapely v ulicích je výzvou pro hudebníky, filmaře i kolemjdoucí

20. srpen 2014

Představte si situaci, že se chystáte do práce, za kamarády na pivo nebo jen tak brouzdáte ulicemi a cestou potkáte písničkáře Kittchena s kytarou nebo Karla Gotta zpívajícího nezvykle mimo pódium. Možná se zastavíte, sundáte sluchátka nebo začnete tančit. Právě interakce s prostředím a možnost konfrontace je důležitým prvkem, na němž staví tvůrci nového televizního projektu Kapely v ulicích.

Na některé působí jako vítané překvapení v přístupu k hudebním videoklipům. Jiným je už koncept skupin přenesených mimo přirozené prostředí známý díky francouzské sérii, pod kterou je podepsán režisér Vincent Moon. Ten od roku 2006 stihl natočit převážně v ulicích Paříže a New Yorku desítky interpretů. Při pohledu na seznam čítající jména jako St. Vincent, Sigur Rós, Liars nebo Vampire Weekend to vypadá, že každý, kdo v současném hudebním světě něco znamená, prošel pod rukama Moonovi.

DVA: MULATU from Hypermarket Film Ltd. on Vimeo.

„Jde o to, že je interpret uvržen do nezvyklé situace. Konkrétně do veřejného prostoru, kde běžně nehraje a kde vznikne interakce s lidmi, kteří jdou okolo,“ shrnuje základní myšlenku projektu dokumentarista Vít Klusák. Ten byl Českou televizí osloven, aby se ujal režírování projektu. Pokud Kapely v ulicích projdou schvalovacím řízením a začne se točit „naostro“, rád by uvítal více filmařů, kteří již našli průnik mezi hudbou a dokumentární tvorbou, jakými jsou např. Bohdan Bláhovec, Jan Látal nebo Lukáš Kokeš.

Klusák není autorem samotné myšlenky Kapel v ulicích, kdo tedy projekt inicioval? „Byla to Tvůrčí skupina Kamily Zlatuškové, právě ona totiž projekt nastartovala. Spolupráce je to skvělá, protože jsou to lidé, které zajímá prozkoumávání možností žánru a hledání zajímavých přístupů.“

Důvodem, proč byl Klusák vybrán, byly jeho pouliční klipy natočené pro Jana Budaře, Lenku Dusilovou nebo Jana Buriana. A právě osmatřicetiletá zpěvačka se stala spojnicí mezi Klusákovou dřívější a aktuální hudebně-dokumentární tvorbou. V prvním ze tří pilotních klipů se Dusilová s kytarou kolem krku vynoří z podzemních prostor mezi udivené turisty poblíž stanice Můstek a takřka čtyřminutový klip k písni Smiluje končí na vysokozdvižné plošině. Poetiku a atmosféru v tomto případě navíc umocňuje fakt, že Dusilová natáčení zvládla i v pokročilém těhotenství.

KVĚTY: SYN from Hypermarket Film Ltd. on Vimeo.

V případě druhého dílu s kapelou DVA Klusák přiznává, že místo před smíchovským obchodním centrem v období Vánoc bylo vybráno záměrně a dala se očekávat silnější konfrontace s okolím. Ta přišla, když se dva členové ochranky snažili se slovy „nekamerujte to“ přerušit hudební vložku a vyvést kapelu se štábem, aby „neobtěžovali“ nakupující. „Začali je vyhánět jako v Pyšné princezně, protože zpívat se smí až za nějakou hranicí. V průběhu, kdy DVA pořád hrají, je sekuriťáci vyvádí za sloupky, kde už prý hrát smí,“ popisuje Klusák incident.

Natáčení třetího pilotního klipu se přesunulo z Prahy do Brna, konkrétně před budovu jednoho místního gymnázia. Studenti přicházející na první vyučovací hodinu tak mohli v ranní mlze udiveně sledovat brněnskou kapelu Květy, která si před jejich školou střihla skladbu Syn, vyprávějící o nenarozeném potomkovi. I zde došlo k úsměvnému překvapení, a to když jeden ze školáků vypnul svou „empétrojku“ a začal divoce tančit.

Zatím podle Klusáka vše nasvědčuje tomu, že by projekt mohl být odsouhlasen a diváci mohli zhruba pětiminutové klipy vidět na kulturním kanálu ČT art. Tam by měl hybridní žánr plnit funkci přechodů mezi jednotlivými pořady. V budoucnu by také mohlo dojít k širšímu dramaturgickému rozkročení a vedle alternativních umělců by se do projektu mohli zapojit i známější interpreti. „Dokonce vznikla myšlenka oslovit ty nejpopulárnější bardy, jako Karla Gotta, protože zrovna ten mainstreamový pop není moc zvyklý působit jinde než na pódiu,“ dodává Klusák.

LENKA DUSILOVÁ: SMILUJE from Hypermarket Film Ltd. on Vimeo.

autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.