Revoluce v distribuci hudby: Jak prodat něco, co už nikdo nechce
V posledních dnech zažil hudební svět dva pokusy umělců distribuovat hudbu novými způsoby – zatímco U2 nechali svoji novou desku nahrát do iTunes všem uživatelům, Thom Yorke použil primárně pirátskou distribuci v podobě serveru BitTorrent. Proč to hudebníci dělají a jaké jsou další nezvyklé způsoby distribuce hudby?
U2 rozhodně model cpaní své hudby těm, kteří o ni nemají zájem, nevymysleli – stačí si vzpomenout na Prince a jeho desku Planet Earth, která vyšla jako příloha novin The Mail On Sunday, nebo rappera Jay-Zho a album Magna Carta Holy Grail, které Samsung distribuoval do telefonů svých zákazníků. Jay-Zho desek ale bylo jenom milion, kdežto album irských rockerů Songs of Innocence oblažilo půl miliardy uživatelů iTunes. Apple sice musel několik dní po automatickém nahrání alba uvést tlačítko na jeho odstranění, smlouva obou gigantů ale byla výborný marketingový tah – i když šlo spíš o negativní reklamu.
Bojovník za práva chudých Bono byl právem označen za pokrytce, protože se spojil s firmou, která je momentálně víc než kdy jindy kritizována za otrocké podmínky, za kterých jsou její tablety, počítače a mobily vyráběny. Časopis The Rolling Stone ale i tak označil desku za „pravý rock“, značná část fanoušků i médií je tedy i po tomto faux pas na straně irské kapely.
Čtrnáct dní po U2 se ozval Thom Yorke, který překvapil hned nadvakrát – svoje druhé sólové album Tomorrow’s Modern Boxes vydal bez předchozího upozornění a navíc si pro jeho distribuci zvolil síť BitTorrent, tedy platformu, která byla dřív spojována především s hudebními piráty. Na první pohled to vypadá jako vymezení se proti U2 a nadnárodním korporacím, Yorke totiž svoje album prodává za šest dolarů. Tenhle nápad, který v tiskové zprávě označil za experiment, si ale v případě krachu pojistil: pokud si chce totiž fanoušek koupit vinylovou desku, zaplatí za ni absurdních padesát dolarů. Kdyby tedy onen experiment s pirátskou sítí nakonec nevyšel, nemusí se Thom bát – fanoušci a sběratelé jeho rozpočet vyrovnají.
Podobným způsobem, tedy přes BitTorrent, se rozhodla svoje nové EP distribuovat kapela Die Alten Maschinen, za kterou stojí známá postava české elektronické scény Moimir Papalescu. Ten ale dává svoji hudbu k dispozici zdarma a BitTorrent tedy používá spíš jako marketingový tah s přitažlivou image pirátství a nezávislosti. Všechny jmenované kapely a projekty se sice snaží změnit nastavený systém, pořád ale věří v ideu dlouhohrajícího alba jako uceleného formátu.
Kapela Röyksopp, která proslula skvělou downtempovou deskou Melody A.M., se rozhodla pro radikálnější krok – až dokončí chystanou desku se švédskou hvězdou Robyn, přestanou prý alba úplně vydávat a zaměří se na jiné formáty. Jaké přesně to budou, ještě nevíme, jisté ale je, že změna přijít musí. Dokud se tak nestane, budeme nuceni sledovat stále zoufalejší pokusy hudebníků prodat něco, co už se vlastně prodat nedá.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.