Róisín Murphy a její tiché disko pro nespavce

20. květen 2015

Ještě za časů devadesátkových hrdinů Moloko si zpěvačka Róisín Murphy budovala image jakési pop hvězdy z dělnické třídy. Jen se podívejte třeba na obal jejich poslední desky Statues, kde je vyfocená ve vytahaném tričku se sklenicemi piva v rukou. Na sólové dráze držela irská rodačka svoji zemitost víc na uzdě – Ruby Blue byla avantgardní samplofonie s Herbertem a na druhé desce Overpowered se chtěla přerodit v éterickou disko divu, což se jí ale tak úplně nepodařilo.

Na sólové dráze držela irská rodačka svoji zemitost víc na uzdě – Ruby Blue byla avantgardní samplofonie s Herbertem a na druhé desce Overpowered se chtěla přerodit v éterickou disko divu, což se jí ale tak úplně nepodařilo.

Na to, aby se stala popovou hvězdou, byla její osobnost vždy až příliš vrstevnatá. Album z roku 2007 nicméně mělo mnohem větší vliv na elektronický pop, než se tehdy zdálo. Teď se Róisín Murphy po osmi letech vrací s albem Hairless Toys, které míchá její lásku k dřevnímu disko s temnými podtóny ambientního popu.

Po Overpowered se Róisín Murphy pokoušela natočit třetí album, ale z něho zbylo jen několik samostatných singlů (Orally Fixated, Momma’s Place) a pak dostala přednost rodina. Hostovala na několika skladbách klubových producentů (Mason, David Morales, Boris Dlugosch), plnohodnotný návrat přišel ale až s loňským EPčkem Mi Senti, na kterém přezpívala několik italských disko hitů. Už tady naznačila, kam bude mířit její comeback – od euforických slastí diskotékových parketů k melancholickému rozjímání nespavců. I v nových skladbách je přítomné disko, ale prostřednictvím své odvrácené strany – vyhasínající euforie při cestě domů z klubu, nespavosti nebo výčitek rána potom. Prostě víc Arthur Russell než Giorgio Moroder.

03388844.jpeg

Zapomeňte na prvoplánové hity, Hairless Toys je o atmosféře a delikátních melodiích a Róisín Murphy často víc šeptá, než zpívá. Hned úvodní Gone Fishing udá tón přísně elegantní nahrávky, následná Evil Eyes nikam nespěchá a desetiminutová tlumená disko extáze Exploitation dávkuje slasti po lžičkách. V stylové Uninvited Guest je asi nejsilněji cítit vliv spoluautora hudby Eddieho Stevense, který je podepsaný pod nahrávkami Freakpower a Zero7, a titulní track Hairless Toys (Gotta Hurt) evokuje noční epifanii. Jak skvěle nepředvídatelná umí Murphy být, ukazuje závěrečný track Unputdownable, který začne nenápadně jako ambientní pop a skončí jedinou skutečně taneční pasáží, kterou deska nabízí.

Čekání na nový počin Róisín Murphy se rozhodně vyplatilo. Podobně nokturální disko už poslední roky dělají třeba Johnny Jewel a Chromatics, ale tady nejde o nějakou trendovou záležitost – tenhle sound je nadčasový. Hairless Toys je deska, kterou je potřeba víc nasáknout než poslouchat. A i v tom se comeback Rósín Murphy vyvedl.

Hodnocení: 85 %
Róisín Murphy – Hairless Toys (Play It Again Sam, 2015)

autor: Karel Veselý
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.