Rostam z Vampire Weekend vyhlašuje konec kapel a šplhá na producentský trůn

12. únor 2016

Před několika dny opustil skladatel, aranžér a producent Rostam Batmanglij svoji domovskou kapelu Vampire Weekend a sociální sítě zaplavila mohutná vlna zděšení oddaných fanoušků. Co teď budou Vampire Weekend dělat? Co Rostam ve skutečnosti pro Vampire Weekend znamenal a proč vůbec jednu z nejúspěšnějších současných kapel opustil?

Vyčítat Vampire Weekend hudební omezenost bylo ještě o něco víc mimo – o tom, jak široký je hudební rozhled člověka, bez kterého by nikdy nevynikly textařské a pěvecké schopnosti frontmana Ezry Koeniga, už ale naštěstí dnes nikdo nepochybuje. Třetí album Vampire Weekend Modern Vampires Of The City bylo Rostamovým triumfem, kterým definitivně přesvědčil i poslední skeptiky. O to víc šokující bylo jeho rozhodnutí opustit skupinu, která je momentálně na komerčním i uměleckém vrcholu.

Rostam svůj nečekaný krok zdůvodnil možná trochu malicherně: prý chce upevnit svoji pozici skladatele a producenta, která v kontextu jeho působení v klasické rockové kapele není tak zřetelná. Můžeme to jednoduše číst jako touhu po větším ocenění vlastních schopností, pokud si ale uvědomíme, jak široký je Rostamův záběr, dává všechno o něco větší smysl. V roce 2005, tedy ještě před nástupem Vampire Weekend, založil Rostam společně s frontmanem tehdy začínající kapely Ra Ra Riot Wesleym Milesem projekt Discovery. Debutová deska, na které hostuje třeba Angel Deradoorian z Dirty Projectors, je plná svěžího synthpopu a znamená jasný úkrok od zvuku Vampire Weekend.

Pořád to ale byl jenom začátek. Obdivovatel Pharrella Williamse totiž postupně zjistil, že nejpřirozeněji se cítí v roli producenta, který se zároveň na deskách autorsky podílí – to je ostatně role, kterou má podle svých slov v plánu hrát na chystané čtvrté nahrávce Vampire Weekend. Skladba All Summer, kterou v roce 2010 Batmanglij napsal pro Kida Cudiho a zpěvačku Bethany Cosentino z Best Coast, ještě nenaznačovala výrazný úkrok z indierockového paradigmatu. Ten přišel až v roce 2014, kdy Rostam zprodukoval dvě skladby pro popovou superstar Charli XCX.

01077670.png

„Co se stalo se všema kapelama? To jsou všechny jalové a nepůvodní? Úplně chápu, proč dneska připadají lidem irelevantní – lidi totiž k písničkám táhne hlavně to, jak zní. Produkce je dnes důležitější než kdy jindy.“ Takhle reagoval Rostam na slova Ryana Dombala z rozhovoru pro Pitchfork, který poznamenal, že dnes je pro brooklynské umělce daleko lákavější představa produkování pro Carly Rae Jepsen než založení indierockové kapely. Pro Rostama, který právě s Carly Rae Jepsen spolupracoval na jejím loňském popovém klenotu Emotion, znamenala tahle spolupráce finální katapult do toho nejširšího mainstreamu. Je těžké odhadovat, kam se posune dál, famózní sólový singl EOS naznačuje, že jeho dlouho očekávaný sólový debut by se klidně mohl postavit po bok tomu nejlepšímu od Vampire Weekend.

Těžiště jeho práce ale pravděpodobně zůstane v produkci, kterou podobně jako jeho velká inspirace Brian Eno staví na roveň autorské tvorbě. Ze jmen, která se momentálně kolem Rostama točí, tak trochu přechází zrak (a sluch): Rostam už byl ve studiu se zakladatelem revolučního kolektivu PC Music A. G. Cookem, slibuje spolupráci se Santigold a chystá se produkovat desku mainstreamové poprockové kapele HAIM. Není to jenom vzrušující pokračování příběhu potomka íránských imigrantů, který hýbe velkou částí západní popkultury — je to i doklad toho, jak se mění a v budoucnu ještě bude měnit vnímání pojmů, jako je pop, mainstream, produkce nebo autorství. Možná pomalu vstupujeme do doby, kdy nebudeme poslouchat desky kvůli interpretovi, ale kvůli producentovi.

autor: Jiří Špičák
Spustit audio